Toyota Prius 1.5 HSD Business

Anton Lefeber - 24 mei 2007

Intro

Toyota’s eerste hybride auto in Europa, de Prius, is inmiddels een zeer bekende speler op zowel de zakelijke als de particuliere markt. Ondanks het feit dat de Prius alweer sinds 2000 wereldwijd leverbaar is, heeft het tot de introductie van de volledig nieuwe Prius in 2004 geduurd voordat het model ook in Europa een commercieel succes werd. De huidige Prius is alweer de derde modelserie, met een volledig andere carrosserie en doorontwikkelde techniek. Al sinds de introductie van deze modelserie bleek een hybride auto ineens geen unicum meer. Dat de voorloper met soortgelijke technologie alweer vier jaar oud was, bleek geen punt te zijn. Vooral de aantrekkelijkere vormgeving, het bedieningsgemak en de bijzondere techniek trokken zowel zakelijke als particuliere autorijders over de streep. Dat de Prius met behulp van deze technologie nog steeds zeer lage verbruikscijfers neerzet wordt hierbij nog wel eens vergeten.

Rijdt de Prius werkelijk zo eenvoudig en is de onderhuidse techniek merkbaar? Vergt het rijden met de hybride technologie een aanpassing van de rijstijl in vergelijking met concurrerende modellen? In deze test worden deze en andere mogelijke brandende vragen beantwoord en de bijzonderheden van de techniek uitgelicht.

78 pk
115 Nm
170 km/h
10,9 s
4,8 (4.3) l/100km
104 g/km
B
22%
€ 25.990
€ 31.290
€ 574 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

  • Ford Focus 2.0 TDCi Titanium

  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • 2016 - Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat

  • 2012 - Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • 2009 - Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic