Saab 9-5 2.0t Business

Dennis van 't Kruis - 6 juni 2007

Het interieur

Op basis van het materiaalkeuze en het afwerkingniveau kan deze auto moeiteloos de concurrentie aan met de andere merken. In de brochure koketteert het merk met zijn luchtvaartverleden. Er wordt openlijk gevraagd naar piloten. Maar buiten het ‘Night panel’, waarmee het dashboard grotendeels verduisterd kan worden, zullen de meeste vliegeniers niet veel onderdelen uit hun dagelijkse praktijk herkennen. Er zijn bijzonder weinig cockpits die voorzien zijn van een volledig lederen interieur. De Saab is vele malen beter afgewerkt en het aandeel van zichtbaar metaal ligt 100% lager.

Zonder gekheid; het dashboard is rustig en overzichtelijk van opzet. Alle bedieningselementen hebben een logische en ergonomische plaats. Het middendeel staat onder een lichte hoek, waardoor die deel nog beter bereikbaar wordt voor de bestuurder. Voor personen die geen Saab gewend zijn, zal er heel even een moment van zoeken kunnen ontstaan, als ze het contactslot proberen te vinden op de normale plek naast het stuur. De reden dat Saab al sinds jaar en dag het slot op het middenconsole monteert ligt in het feit, dat op deze manier de knieën, bij een aanrijding, niet in aanraking kunnen komen met het scherpe metaal van de sleutelbos. Keerzijde is echter wel dat diezelfde sleutels krassen kunnen veroorzaken, omdat ze nu liggen in plaats van hangen. In de testauto was er al een lichte beschadiging te zien rond die plek.

De stoelen zijn wat zacht, maar geven toch een redelijk steun aan zijn bezitter. De zitting loopt door tot in de knieholte, waardoor de bovenbenen te allen tijde goed ondersteund zijn. Zoals het een Zweeds merk betaamt zijn de stoelen voorzien van een uitgebreid systeem dat een whiplash, ten gevolgen van een aanrijding aan de achterzijde, moet voorkomen. De beenruimte op de achterbank is prima, in ieder geval voldoende om geen geklaag te hoeven horen van personen die het voorrecht hebben om achter in jouw 9-5 te mogen zitten. Voor het vervoer van goederen is er in de normale stand 416 l. beschikbaar in bagageruimte. Daar komt 1084 liter bij als de achterbank wordt omgeklapt.

210 pk
320 Nm
205 km/h
7,8 s
onb (10.6) l/100km
251 g/km
G
22%
€ 39.125
€ 53.930
€ 989 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Volvo V70 2.4D Edition II

  • Chrysler 300C Touring 3.0 CRD V6

  • 2010 - Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv