Porsche Cayenne S

Michel van Breugel - 9 juni 2007

Slot

De nieuwe Porsche Cayenne is in deze configuratie echt een dijk van een wagen. De stabiliteit, die mede door het PDCC-systeem ontstaat, is fenomenaal voor een SUV met een gewicht van dik 2,2 ton en waarschijnlijk door geen enkel ander merk te evenaren. De combinatie van Tiptronic met de 385pk sterke V8 is erg prettig. De uitstekende rijeigenschappen op zowel het geasfalteerde wegdek als op het onverharde maken van deze Porsche een wagen waar het merk terecht trots op kan zijn.

De vorige Cayenne was voor Porsche al een absolute verkoophit, maar nu de nieuwe Cayenne is gearriveerd en Porsche de lat nogmaals hoger heeft gelegd zullen de verkopen waarschijnlijk niet inzakken. De meeste kopers zullen voor een “volgehangen” Cayenne kiezen wat gezien de optielijst makkelijk kan. Deze lijst is lang en de opties zijn prijzig. De opties zijn echter noodzakelijk wanneer de auto aangekleed dient te worden gezien het feit dat de standaarduitrusting nogal karig is. De basisprijs van de Cayenne S bedraagt €92.500 maar door het flink aantal opties die op dit testexemplaar aanwezig waren, liep de prijs van dit testexemplaar op tot €145.262.

Echt veel concurrenten heeft de Porsche Cayenne S niet. Eén van de grootste concurrent zou de Mercedes ML 500 moeten zijn met zijn 338pk sterke V8. Een goede partij voor de Cayenne Turbo zou de ML 63AMG kunnen zijn. Met een vanaf prijs van €100.900 is de ML 500 in de standaard configuratie duurder dan de Cayenne S, heeft 47pk minder en bovendien mist hij de fun die er in deze nieuwe Cayenne te beleven valt. Want keer op keer verschijnt er een grote glimlach op je gezicht bij het rijden in deze auto.


Fotografie: Christian Wesselius

  • Zeer goede rijeigenschappen
  • Communicatieve besturing
  • Fascinerend geluid met sportuitlaat
  • Weinig zijdelingse steun
  • Hoog brandstofgebruik
  • Karige standaard uitrusting
385 pk
500 Nm
252 km/h
6,6 s
16,5 (15) l/100km
329 g/km
G
22%
€ 71.600
€ 145.262
€ 2.663 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • 2014 - Porsche Cayenne S E-Hybrid

  • 2010 - Porsche Cayenne Turbo

  • 2005 - Porsche Cayenne 3.2 V6