Priemende koplampen
De eerste generatie van de Mitsubishi Pajero die in 1982 op de markt kwam was vooral vierkant, alsof de ontwerper met een liniaal en geodriehoek de lijnen had getekend. Hoewel er op de laatste incarnatie meer afgeronde vormen te vinden zijn, blijft het profiel van de auto onmiskenbaar terug te grijpen naar het oerontwerp. Het zijn vooral de accenten die gezamenlijk proberen om het geheel een wat luxer uitstraling te geven. De testauto is voorzien van de tienspaaks 18 inch lichtmetalen velgen, die bij het 'Instyle' pakket horen. De velgen ogen elegant, maar door de smalle spijlen lijkt dit schoeisel kleiner dan dat het in werkelijkheid is. De zesspaaks 18 inch velgen van de 'Intense' uitvoering hebben een vollere uitstraling. Daar heeft de rest van de auto geen last van, want er één vaststaand feit is, dan is dat wel dat er een bijzonder dikke auto met veel uitstraling op de weg staat. Mitsubishi is daarmee een van de weinige Japanse autofabrikanten die daar wel in slaagt. Als je de brede grille en priemende koplampen in je spiegel ziet opdoemen, dan ga je bijna vanzelf aan de kant. Met een breedte van 1,88m en een hoogte van 1,87m komt er dan ook een muur van bijna 3,5 m2 op je af.
In tegenstelling tot veel andere auto's is zilvergrijs bij de Pajero een prima keus. De kleurkeuze is natuurlijk iets heel subjectiefs en de beweegredenen voor de beslissing over de kleur zal per persoon verschillen, maar op deze Japanse terreinwagen komt de kleur heel voornaam over. Het is opvallend hoe het karakter van de auto verandert als je een ander tint op de buitenkant aanbrengt. Van de acht beschikbare kleuren hebben vijf dezelfde uitstraling als bij de testauto. Het zijn kleuren die de accenten mooi laten uitkomen en de vormen en belijning versterken. De kleur Knight Black maakt de auto daarentegen te donker waardoor de voorgenoemde elementen bijna wegvallen en het Orient Red (leverbaar op speciale bestelling) maakt de auto te speels, en zeker dat laatste doet de Pajero te kort. Het witte glas van de achterlichten is een poging van de fabrikant om modern over te komen, onder het mom van 'anderen hebben het ook'. Hoe mooi het Sterling zilver ook staat op deze vierwieler, het is nu net of de achterlichten wegvallen in het totaalbeeld. Achterlichten horen gewoon rood te zijn, maar dat geldt ook voor alle andere auto's die dit stylingtrucje hebben meegekregen. Er zijn bij Mitsubishi geen normale achterlichten te bestellen, misschien dat de after-marked sector daarop kan inspringen, want die 'Lexus-lichten' rage is inmiddels al een tijdje voorbij.