Twee gezichten
De motoren die in de Allroad leverbaar zijn staan ook bij de gewone A6 op de lijst. Toch kun je datzelfde niet in omgekeerde volgorde stellen. Alleen de twee krachtigste benzinemotoren (even afgezien van de S6) en de twee krachtigste dieselmotoren zijn ook leverbaar in de A6 Allroad. De geteste auto was voorzien van de drieliter TDI, uitgerust met dieselpartikelfilter. Deze krachtbron is goed voor 233 pk bij 4.000 toeren en een indrukwekkende 450 Nm die al beschikbaar zijn bij 1.400 toeren per minuut. Deze getallen zorgen er dan ook voor dat de Allroad, ondanks zijn massa van 1.880 kilogram, toch in 7,8 seconde naar de 100 km/u wordt gesleurd. De krachten die de getallen aangeven ervaar je ook daadwerkelijk als de Allroad eens flink op zijn staart getrapt wordt. De auto gaat maar door en gaat maar door. Ook een tussentijdse versnelling kost geen enkele moeite. Van comfortabel cruisen rond de 120 km/u kun je moeiteloos weer verder versnellen door enkel het gaspedaal weer stevig weg te drukken.
Mocht je de kracht niet voldoende ervaren, dan kan de automaat ook in de S-stand gezet worden. Dezelfde auto met nog steeds dezelfde motor krijgt dan een totaal ander karakter. Uiteraard schakelt de automaat pas veel later op en krijg je ook de daarbij horende roffel te horen, maar de auto lijkt ook een tikje nerveuzer. Je wordt min of meer uitgedaagd om ook daadwerkelijk sportiever te gaan rijden. Waar je je met de automaat in de D-stand vrij passief kan voortbewegen, moet je de auto als het ware meer in de hand nemen in de S-stand.
Qua sturen valt de Allroad wat tegen. Natuurlijk moet een zwaardere auto ook wat zwaarder bediend worden, maar een tikje meer bekrachtiging was niet verkeerd geweest. Maar erger nog: het sturen is zelfs wat indirect te noemen. Het stuur moet steeds net iets te ver gedraaid worden om een bocht soepel aan te snijden. Een slalom, om het even goed te testen, is niet soepel en sportief te nemen. Opvallend toch wel, omdat Audi toch wel een beetje de sportieve kant op probeert te leunen. De wegligging daarentegen is natuurlijk mede door het quattro-systeem wel degelijk des Audi’s. Een klaverblad kan opvallend snel genomen worden, zonder dat de auto de indruk wekt aan zijn taks te zitten.
Natuurlijk is het quattro-systeem met name standaard op deze auto vanwege het Allroad-principe. Met aandrijving verdeeld over vier wielen kun je nu eenmaal beter op bijvoorbeeld zand of sneeuw uit de voeten. Daarnaast is er natuurlijk het luchtveringsysteem. Hét grote verschil met een standaard A6. Met een simpele handeling is de Allroad in hoogte te verstellen. Het duurt overigens wel even voordat de hoogste stand bereikt is. Op het scherm wordt aangegeven welke stand gekozen is en of de auto die stand al bereik heeft of niet. Eigenlijk geeft de naam van de auto al een beetje aan waar hij voor bedoeld is: ‘All roads’, oftewel alle wegen. Verhard, onverhard, besneeuwd… het maakt niet uit, daar weet de Allroad allemaal wel raad mee.
2019 - Audi A6 Avant 40 TDI S tronic Sport
2015 - Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition
2012 - Audi S6 Avant 4.0 TFSI Pro Line Plus
2012 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 pk Pro Line Plus
2012 - Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus
2011 - Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line +
2011 - Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +
2009 - Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line
2006 - Audi A6 2.4 MT Proline