Een snufje zus, een snufje zo
Een overdaad van luxe komt je van alle kanten tegemoet als je plaats neemt in de stoere Volkswagen. Via allerlei knopjes is van alles aan deze auto in te stellen en voor de functies waar geen knopjes voor te vinden is, heb je nog het zeer uitgebreide systeem dat via het navigatiescherm te bedienen is. Belangrijk voor de terreinrijder zijn de twee grote ronde knoppen tussen de voorstoelen, waarmee respectievelijk de lage gearing ingeschakeld kan worden en de koetshoogte cq bodemvrijheid kan worden ingesteld. Dit laatste kan overigens in zes stappen. Achter het grote, volledig elektrische verstelbare stuur zitten zoals gewoonlijk de hendels voor knipperlichten en ruitenwissers, alleen zijn deze niet al te groot. Je moet soms echt even flink je vingers strekken alvorens de stengels kunt bedienen. Ietsje groter was wel prettig geweest.
De gebruikte materialen en de afwerking daarvan zijn prima voor elkaar, wat overigens niet betekent dat het niet beter zou kunnen. Met name qua materialen mag er best nog een schepje bovenop als je bedenkt dat de testauto toch ruim boven de ton in euro’s uitstijgt. Die prijs zit hem overigens ook met name in veel opties. Wat te denken van een achteruitrijdcamera zodat je ook bij zo’n hoge auto veilig achteruit kan rijden in bijvoorbeeld oorden waar veel kinderen spelen. Maar daarnaast is het natuurlijk ook bij inparkeren en krappe bochtjes erg handig. Daarnaast is er de adaptive cruise control (acc) die altijd een veilige afstand tot je voorligger bewaart, ook als je zelf even wat minder goed oplet. Dat is ook gebleken in een niet geheel geplande test waar een voorligger op een lege 80-weg vol in de remmen ging om nog net een afslag te kunnen halen. Eer ik kon reageren hoorde ik al waarschuwende signalen en kon ik vol in de remmen om nog ruim op tijd stil te staan. Dat het remmen zo goed verliep zal er mede mee te maken hebben dat het systeem in geval van dreigend gevaar de remmen al in opperste staat van paraatheid zet. Ook interessant is de zogenaamde side assist. Deze geeft door middel van oranje ledjes aan de binnenzijde van de buitenspiegels aan of zich iets in je dode hoek bevindt. Het systeem doet dit overigens met een zeer ruime marge, zodat de ledjes vaak al branden als bijvoorbeeld een inhalende auto nog ruim achter je zit. De ledjes zitten dusdanig diep in het huis van de spiegel dat achterliggers ze niet kunnen verwarren met je richtingaanwijzers.
De stoelen passen prima in een auto als deze. Het zijn grote stoelen waar je royaal op kan zitten. Met het gladde, antracietkleurige leer en de vlakke zitting zit je in eerste instantie niet erg ‘vast’ op je stoel, maar de lendensteunen aan de rugleuning geven je toch voldoende ondersteuning om goed te kunnen blijven zitten. Iets meer vorming van de zitting was wel prettig geweest voor het ruige terreinwerk waar je regelmatig heen en weer stuitert van links naar rechts en vice versa. De stoelen zijn geheel elektrisch te verstellen en zijn zelfs voorzien van een geheugen. Zodra de auto op contact staat, schuift de stoel in de onthouden stand. En zodra je weer uit wil stappen, schuift de stoel weer in de uiterste stand. Zelfs in dat laatste geval kan een passagier achterin nog prima instappen en gaan zitten. Wederom vrij vlakke zittingen, maar in ieder geval ruimte genoeg. De kofferruimte is met 555 liter zoals je hem zou verwachten en is met een neergeklapte achterbank zelfs uit te breiden tot 1570 liter.