Onafhankelijke wielophanging
Wij reden met de dieseluitvoering, de 2.0 CRD. Bij koud starten is de motor bijzonder rumoerig. Als het geluid je doet denken aan een dieselende Golf dan kan dat kloppen. Want, anders dan de type aanduiding doet vermoeden, betreft het hier geen commenrail diesel, maar de tweeliter pompverstuiver uit de Volkswagen Groep. Eenmaal op temperatuur en op snelheid is de rust wedergekeerd. De krachtbron perst er 140pk en 310NM uit, daarmee komt de dik 1500 kilo wegende Compass vlot uit de startblokken.
De Compass heeft voor en achter onafhankelijke wielophanging. En dat is merkbaar. In plaats van overhellen kun je deze Jeep strak de bocht door sturen. Ook nemen van drempels en andere hobbelige obstakels gebeurt zonder dat je, als een baby rammelaar, door elkaar geschud wordt. Tijdens enthousiast stuurwerk krijg je voldoende feedback, al is op lage snelheden de besturing iets te licht.
Met de Freedom-Drive 1 vierwielaandrijving maakt de Compass een lange neus naar z’n directe concurrenten. Het is een volledig elektronisch gestuurd vierwiel systeem en zorgt voor aardige offroad prestaties. Zo zit er een hendel tussen de voorstoelen in waarmee je het vermogen tussen alle wielen vastzet, waarmee rijden op een gladde ondergrond wordt vergemakkelijkt. Het ABS houdt hier automatisch rekening mee. Mochten de voorwielen onder normale omstandigheden hun grip verliezen dan wordt er maximaal 60% van het vermogen naar de achterwielen gestuurd. Behalve ABS behoort ook ESP tot de standaard opties, evenals windowbags met een verlengde expansietijd voor een eventuele koprol. Side airbags zijn overigens optioneel.