Eigen Franse diesel
De onderhuidse verschillen zijn eveneens merkbaar bij de drie modellen. Wat de Franse autofabrikanten echter aan het recept toegevoegd hebben, is hun eigen 2.2 HDi dieselkrachtbron. Mitsubishi heeft de diesel van het VAG-concern in het vooronder liggen wat een groot contrast vormt met zijn Franse broers. De met een partikelfilter uitgeruste commonrail-diesel levert 156pk en 380 Nm bij 2.000 tpm met een bijzonder soepele loop waarbij hij ook nog eens trillingsarm zijn werk doet. De generator is vooral bij het starten nog nadrukkelijk aanwezig waarbij hij er flink op los nagelt. Eenmaal warm en op bedrijfstemperatuur is er alleen nog tijdens versnellingen veel geluid uit het vooronder waar te nemen. De Fransoos is vooralsnog leverbaar met uitsluitend de 2.2 dieselmotor in het vooronder, maar binnenkort krijgt deze oliestoker gezelschap van de 2,4 liter viercilinder benzinekrachtbron, afkomstig uit de Mitsubishi-schappen.
De perfect schakelende zesbak wordt bij de Japanners geleend en door de Fransen aan de karakteristieken van hun eigen zelfontbrander aangepast. Dit mogen de Fransen vaker doen, want het resulteert in één van de fijnst schakelende versnellingsbakken. De 1.725kg wegende C-Crosser sprint met deze combinatie binnen de tien seconden naar de 100 km/h en dat is behoorlijk vlot. Wanneer de C-Crosser een bochtig parcours te lijf gaat heeft hij weinig moeite met snel genomen bochten. De SUV laat zich gemakkelijk over een bochtig parcours dirigeren; niet alleen door zijn alerte motor, maar ook vanwege een voldoende directe besturing en geringe overhelneigingen. De toepassing van een uit aluminium vervaardigd dak werpt haar vruchten af en verlaagt het zwaartepunt, altijd een heikel punt bij dit voertuigtype. Natuurlijk helt de koets meer dan die van een sedan of een station, maar het blijft alleszins binnen de perken. Je ondervindt bij wijze van spreken nimmer het gevoel te zullen kantelen.
Hoewel deze SUV een Japans product is, maakt hij een minder harde indruk dan de Mitsubishi; vering en demping zijn een fractie minder stevig. Vooral de keuze van wielen en banden van beide fabrikanten is verantwoordelijk voor het verschil in rijeigenschappen. De Mitsubishi staat op 16-inchwielen, terwijl in de wielkasten van de Citroën exemplaren van 18 inch prijken, met speciaal voor de C-Crosser ontwikkelde Michelin-banden. Verder is de besturing dik in orde en worden oneffenheden in het wegdek mooi gefilterd. Gelukkig maar, want een Citroën hoort natuurlijk comfortabel te zijn. Ook al is het in dit geval niet meer dan een ‘verfranste’ Japanner.
Voor de aandrijving van deze C-Crosser heeft Citroën dankbaar gebruik gemaakt van de kennis en ervaring uit Japan. Het gehele aandrijfsysteem is dan ook door Mitsubishi ontwikkeld. Met de eerder genoemde draaiknop kan het soort aandrijving door de bestuurder gekozen worden. Bij 2WD wordt het vermogen op alleen de voorwielen overgebracht. Door de newtonmeters die deze diesel afgeeft hebben de voorwielen het dikwijls zwaar om alle krachten aan het wegdek over te brengen. Zeker bij vochtig weer is dit een heikel punt. In de stand 4WD wordt onder normale omstandigheden 85% naar de voorwielen gestuurd en 15% naar de achterwielen. Als de situatie erom vraagt is het bovendien mogelijk dat het systeem automatisch 50/50 het vermogen verdeelt. In de Lock-stand wordt in alle gevallen het koppel gelijk verdeeld over de vóór- en achterwielen. Deze functie is vooral in het terrein en op glad wegdek van toepassing, of voor minder begaanbare bospaden, want de bak kent geen lage gearing. Het echt zware terrein kan namelijk beter vermeden worden met de C-Crosser.