Het vertrouwde Mercedes gevoel
Je kunt niet echt spreken van instappen bij de B-klasse. Het is meer een soort van inklimmen. Ondanks dat de auto een redelijk normale hoogte heeft binnen dit segment, is de zitting van de stoel erg hoog geplaatst. En hoewel je ten opzichte van het asfalt behoorlijk hoog zit, is de zitpositie er een die juist bij lage auto’s past. Je zit namelijk als in een lage sportwagen, dus met je benen recht vooruit. Dit in tegenstelling tot andere auto’s met deze insteek, waarbij de stoel hoog is en je meer zit als op een doorsnee keukenstoel. De stoel in de testauto oogt vlak, maar biedt toch voldoende zijdelingse steun. Het motief op de bekleding is rustig en oogt klassiek. En dat is gevoel dat het gehele interieur draagt: klassiek.
Zo bijvoorbeeld ook het dashboard. Deze heeft de elementen die in elke moderne Mercedes zitten, maar de basisvorm lijkt heel erg op de dashboards van dit merk uit de jaren ’90 van de vorige eeuw. Dit geldt in hoge mate ook voor de klokkenwinkel achter het stuur. Het lettertype en de simpelheid van het design versterken de klassieke uitstraling. Dit alles geeft samen met het gebrek aan uitspringende kleuren een hoop rust in het interieur. Op de achterbank is het goed vertoeven. Het is zeer begrijpelijk waarom de laatste tijd steeds meer taxiondernemingen ervoor kiezen om met de B-klasse hun werk te doen. De hoofd- en beenruimte is meer dan riant te noemen, dus je kunt je prima laten rijden in deze auto. Als je naar de bagageruimte kijkt, lijkt deze op het eerste oog klein, maar toch heeft deze evengoed een inhoud van 458 liter. Helemaal geen verkeerde waarde dus.