1 Serie met kont
De 1 Serie is eigenlijk de opvolger van de Compact die het merk tot eind jaren negentig produceerde als 'kleine' 3 Serie. Terugblikkend op dit model is de huidige 1 Serie een meer dan waardige opvolger, geen tweederangs BMW voor mensen die zich geen echte 3 Serie kunnen permitteren. Deze 1 Serie Coupé valt bij de meeste mensen in eerste instantie niet eens op. Aan de voorzijde lijkt het immers een normale 1 Serie, en aan de achterzijde heeft de auto in grote lijnen veel weg van zijn broer, de 3 Serie Coupé. De kleinste coupé van het merk heeft een koetswerk dat 4,36m lang, 1,75m breed en 1,42m hoog is. De vouwen in het plaatwerk aan de zijkant van de BMW zijn duidelijk zichtbaar en direct herkenbaar als 1 Serie waarbij dit model geen excentrieke uitspattingen heeft zoals bijvoorbeeld de 7 Serie. Wel apart is de mengvorm die het midden houdt tussen een echte coupé of toch niet een driedeurs? De 1 Serie Coupé is eigenlijk meer een soort driedeurs sedan dan een rasechte coupé.
De relatief hoge voorzijde is met zijn grote ronde ogen en traditionele nieren duidelijk een lid van de BMW familie. Deze hoge snuit creëert daarmee ook een krachtige uitstraling. Vanaf het voorpaneel van de carrosserie lijkt er wel één lange vloeiende lijn over de flanken naar de achterzijde te zweven.. Een Coupé presenteert zich altijd als 'auto met kont' en zo is bij de 1 Serie Coupé deze ook nadrukkelijk aanwezig. Dominant is deze zeker niet te noemen, daar is hij te gewoontjes voor. Het lijnenspel van bijvoorbeeld de achterlichtunits heeft iets weg van de 3 Serie Coupé waarmee BMW ook hier familietrekjes probeert naar voren te laten komen waarbij het kleine geïntegreerde spoilertje in de klep juist weer van de 6 of 7 Serie afkomstig zou kunnen zijn.