Het rijden
Tijdens de rit worden we vooruit geholpen door de 1.9 liter diesel met 16 kleppen. De cijfertjes geven aan dat deze motor over gelijke kracht beschikt als 150 paarden bij elkaar. Dat moeten er toch genoeg zijn voor een auto in deze klasse en dat blijkt ook. De auto komt makkelijk van zijn plek en accelereert ook gretig. Met even doorschakelen is de 100 al snel bereikt. Wel valt op dat de krachten vooral vrij komen bij hogere toeren. Op zich logisch, bij welke auto is dat immers niet zo? Maar toch vind ik het gat tussen de toeren net onder de 2000 per minuut en daar boven ineens erg groot. Als je comfortabel in zijn 3 rond de 50 km/u rijdt en je wil even flink versnellen zit er een vertraging tussen het moment dat jij de opdracht geeft en het moment dat de auto daadwerkelijk aanstalten maakt weg te spurten. En dat is net zo'n beetje rond de 2000 toeren. Al rijd je 60 km/u in zijn 3, dan reageert de motor veel sneller op verzoeken om te accelereren. Dit is dan ook het enige minpuntje, want verder voldoet de motor prima. Zowel voor een sportieve rijder als voor de comfortabele rijder kan de motor het gevraagde bieden.
Het onderstel is echter wel alleen afgestemd op de sportieve rijder. Het is behoorlijk hard en geeft ieder oneffenheidje op het wegdek door aan de bestuurder. Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg, maar het kan toch zijn dat dit de zakelijke rijder, waar Alfa Romeo zich toch op richt, een beetje afschrikt.
Wat stuurgedrag betreft heeft Alfa Romeo een beetje de gulden middenweg gekozen tussen comfortabel en sportief. Het mist net even wat de scherpte die je van een echt sportieveling mag verwachten.