Toeren
Ferruccio Lamborghini heeft eens gezegd “een auto is niets meer dan de verpakking van de motor” en dat geldt voor de M5 ook wel een beetje. Want eigenlijk gaat het toch vooral om de beresterke tiencilinder onder de motorkap. Met zijn 4.999cc is hij goed voor 507pk bij 7.750tpm en 520nm bij 5.900tpm. De vermogenscurve is zo steil als de Eiffeltoren, dus voor veel vermogen moet je veel toeren maken, heel veel toeren. Om het allemaal soepel te laten verlopen is de V10 voorzien van smering die niet afhankelijk is van dwarskrachten, tien afzonderlijke gaskleppen en dubbele nokkenassturing.
Schakelen gebeurt met een SMG-versnellingsbak. Dit is een zogenaamde gerobotiseerde handbak. In technisch opzicht lijkt die nog het meest op een gewone handbak, dus zonder koppelomvormer, zoals een automaat heeft. Er is echter geen koppelingspedaal, je kunt schakelen zonder handmatig te moeten koppelen. Zowel in de automatische stand als in de handmatige stand – schakelen met flippers achter het stuur of met de pook - kun je kiezen uit verschillende schakelprogramma’s, variërend van comfortabel tot zeer sportief schakelend.
Om de M5 niet als uitputtende racer door het leven te laten gaan, is de M Dynamic Mode in het leven geroepen; een systeem waarmee je op afroep de auto een stuk sportiever maakt. Het één druk op de knop kun je het vermogen van 400 naar 507pk opschroeven, de stabiliteitscontrole een beetje minder actief maken, de gasrespons directer maken én de schokdempers in de sportstand zetten. Met knopjes naast de SMG-pook kunnen die functies ook ‘los’ worden ingesteld, dus zonder dat de M Dynamic Mode actief is.
2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line
2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive
2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business
2012 - BMW M5
2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive
2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive
2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive
2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive
2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive