Infiniti FX 35

- 28 februari 2008

Relatief Sportief

De ‘35’ in de typeaanduiding staat voor de 3,5 liter V6 die in het vooronder ligt, een heerlijke motor die we al kennen van Nissan’s sportieve coupé, de 350Z. Tot onze opluchting is de sound van de motor hetzelfde als in de Z; hij produceert een lekkere, ietwat rauwe brom die bij hoger wordende toerentallen overgaat in een snerpend geluid. Natuurlijk is het motorgeluid in de FX wat meer naar de achtergrond geschoven, maar vooral bij tussenacceleraties laat de zescilinder duidelijk van zich horen. Op constante snelheid is hij dan weer heel stil, wat natuurlijk op lange afstanden wel zo prettig is.

Niet alleen de motor is afkomstig van de 350Z, ook het onderstel komt van die auto. Dat betekent natuurlijk – helaas! – niet dat de FX net zo’n sportieve wegligging heeft als de Z, hij weegt immers een heel beetje meer en staat bovendien wat hoger op de poten, maar het DNA van de 350Z heeft wel degelijk invloed op het rijgedrag. Voor SUV-begrippen is de wegligging buitengewoon sportief, de FX35 kan zich goed kan meten met bijvoorbeeld de BMW X5 en dat is erg indrukwekkend! De sportiviteit gaat overigens niet koste van het comfort, zelfs met het sportonderstel en de 20 inch wielen is het comfort nog heel behoorlijk.

De FX35 is standaard uitgerust met een vijftraps automaat, waarvan de hoogste trap een zogenaamde overdrive is, puur bedoeld voor comfort en een gunstig verbruik. De automaat schakelt snel en de kickdown reageert heel alert. Een beetje té alert naar onze smaak, want zelfs als je rustig optrekt van 100 naar 120, dan schakelt hij eerst terug naar de vierde trap, om vervolgens even later weer op te schakelen naar de vijfde. Dat had dus wel iets beter gekund. Voor sportieve tripje of ritjes in de bergen is het goed te weten dat de bak ook een handmatige modus heeft, zodat je zelf de versnelling kunt kiezen.

Dat een auto als deze op het gebied van zuinigheid niet hoog scoort, mag geen verrassing zijn. Toch weet de FX35 nog redelijk efficiënt om te springen met de voorraad benzine. Bij een constante snelheid van 120km/h geeft de boordcomputer zo’n 8 liter per 100km aan en het gemiddelde van de testrit bedroeg ongeveer 12 liter, wat voor een zware SUV met sterke zescilinder geen slechte score is. Desalniettemin zou het, zeker bij de huidige benzineprijzen, verstandig zijn als Infiniti ook dieselmotoren gaat leveren, want voor de echte kilometervreters is zo’n benzineslurper financieel niet erg aantrekkelijk.

280 pk
366 Nm
230 km/h
7,1 s
12,1 (9.9) l/100km
235 g/km
G
22%
€ 74.950
€ 74.950
€ 1.374 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Porsche Cayenne 3.2 V6

  • Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD S-Limited

  • Cadillac SRX 3.0 V6 AWD Sport Luxury

  • Nissan Murano 3.5 V6

  • Lexus RX 450h Luxury

  • Saab 9-7X 5.3 V8

  • Lexus RX 400h Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum

  • Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury

  • 2012 - Infiniti FX Vettel Edition

  • 2012 - Infiniti FX 30d S Premium

  • 2010 - Infiniti FX 30d S Premium

  • 2009 - Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL