Mitsubishi Lancer Sports Sedan 2.0 DI-D Instyle

Jan Westerhof - 24 maart 2008

Dynamiek

Waar het interieur zo tegenvalt, daar verrast de Lancer tijdens het rijden! Wat stuurt hij lekker en wat ligt hij strak op de weg! Dat verwacht je ook bij dit uiterlijk, maar het is echt aangenaam opvallend hoe dynamisch de Lancer rijdt. Het stuurgedrag is zeer scherp en voelt heel direct aan. Dit wordt aangevuld met het lekkere onderstel, dat in de twee duurste versies voorzien is van een sportieve afstemming. Met dit onderstel ligt de Lancer lekker stevig op de weg en wordt er een fijne dosis informatie over het wegdek en het wegcontact aan de bestuurder meegedeeld. Het stuurtje heeft precies de juiste dikte en is mooi compact en dat geeft een gevoel alsof je als bestuurder alles onder controle. Dat heb je in feite ook, want de Lancer heeft een veilig weggedrag dat lang neutraal blijft en dan de neiging heeft overstuurd te raken. Geen probleem, want dan staat het stabiliteitssysteem je bij. Het zet je er echt toe om een rotonde net even iets harder te nemen of dat bochtje net even iets scherper in te sturen. Lekker voor een gezinsauto!

Het comfort heeft hier wel onder te lijden, want de Lancer is als Instyle behoorlijk strak en hard geveerd. Dat merk je vooral op iets minder goede wegdekken. Gelukkig hebben we die tegenwoordig maar weinig meer in ons land, maar drempels worden behoorlijk strak afgeveerd en het onderstel laat dan behoorlijk van zich horen. Het gaat gepaard met een ‘kloink’-achtig geluid en dat wekt weinig vertrouwen! Sowieso is het geluidsniveau aardig hoog in de auto. De achterste wielkasten laten erg van zich horen en aan geluidsisolatie had Mitsubishi meer mogen doen. Windgeruis en bandengeruis dringen toch wel iets teveel door in de auto en dat geeft je een blikkerig gevoel. Mitsubishi loopt hiermee aardig achter de feiten aan.

Dat doen ze ook met de gebruikte dieselmotor. Deze VAG-TDI met 140 pk en 310 Nm is een oude bekende en wordt door meer merken gebruikt dan Audi en VW. Mitsubishi gebruikt hem nu onder andere in de Lancer en dat heeft zijn nadelen. In de VAG-auto’s kenmerkt de diesel zich door een flink geluidsniveau en die rauwheid is in de Lancer extra merkbaar doordat de isolatie te wensen overlaat. Wel moet gezegd worden dat het karakter van de diesel bij Mitsubishi wel prettiger is. Mitsubishi gebruikt een ander motormanagement waardoor er minder sprake is van een turbogat en de motor soepeler overkomt. Er zijn echter ook voordelen en dat uit zich met in de twee punten waar de TDI’s om bekend staan: zuinigheid en pit. Je rijdt eenvoudig 1:18 met de auto en de testperiode wees een verbruik van 6.2 liter uit. Zeer netjes als je bekijkt dat de motor behoorlijk vlot aanvoelt. Toch is het jammer dat Mitsubishi voor een dieselmotor niet geshopt heeft bij PSA. Vanuit hun samenwerking met PSA hadden ze vast wel de moderne en prettige twee liter diesel kunnen verkrijgen.

140 pk
310 Nm
207 km/h
9,6 s
6,2 (6.1) l/100km
169 g/km
G
22%
€ 21.079
€ 35.212
€ 646 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Volkswagen Jetta 1.9 TDI Comfortline

  • Volvo S40 2.4i Edition II

  • 2009 - Mitsubishi Lancer Evolution MR TC-SST

  • 2008 - Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • 2006 - Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Inform