Stoer en toch vriendelijk
Het woord ‘klein’ komt sporadisch voor in het vocabulaire van Amerikaanse autofabrikanten. De Jeep Patriot gaat door het leven als de kleinste SUV uit de stal van het merk. In Nederland weten wij wel beter. Een SUV is per definitie een asobak – mag hij het Nijmeegse centrum nou wel of niet in? – en wordt snel groot gevonden. Deze Yank is 4,4 meter lang en anderhalve meter breed. Geen kinderachtige afmetingen voor een auto in Nederland, maar in SUV-land is dat compact.
Ondanks zijn robuuste voorkomen oogt de Patriot tegelijkertijd vriendelijk door de ronde koplampen. De zevengleufs grille geeft juist weer dat stoere karakter aan de auto. Dan de hoekige lijnen, waar Jeep bekend om staat. De Patriot doet ons denken aan de Cherokee van weleer, die ook van die onmiskenbare vormen had. Neem de achterkant. Alsof tijdens het ontwerpen aan de tekentafel het papier aan de rechterkant op was en een streep naar beneden werd getrokken om de achterkant alsnog af te ronden.
Wij rijden in de Jeep Patriot 2.4 Limited – de duurste uitvoering – met daar bovenop nog eens een aantal optiepakketten, waar we later op terugkomen. Het derde remlicht zit mooi weggewerkt in de achterkant, al doet het antennetje op het dak wat iel aan. Deze Patriot wisselt voor ruim 37.000 euro van eigenaar, de vanafprijs blijft iets onder de dertig mille hangen. Standaard krijgt de Amerikaan elektrische ramen en -spiegels, ABS een radio/cd-speler en natuurlijk vierwielaandrijving uit de fabriek mee. De zwarte metallic lak staat onze testauto erg goed en de 17 inch vijfspaaks lichtmetalen wielen bevestigen het stoere uiterlijk van deze wagen. Ook de achterruiten zijn donker getint dankzij het aanwezige privacyglas en maken de Jeep extra dik. Zilveren dakdragers breken het donkere karakter.