De techniek overheerst
Het uiterlijk doet niets af van zijn kunnen,wat bij de Legend wel erg letterlijk genomen kan worden. De Legend is in Nederland alleen verkrijgbaar met een 3.5 liter zescilinder, die een vermogen van 295pk genereert. Klinkt flink, in de praktijk valt het behoorlijk tegen. De V6 moet op toeren gehouden worden om het vermogen te laten spreken, het maximale koppel is immers pas bij 5.000 toeren aanwezig. Boven de 5.000 toeren verheft de krachtbron dan ook zijn stem en verandert van het braafste jongetje in de klas tot een pittige tante. Best een kek geluidje die in de S2000 van Honda ook niet had misstaan! De grote handicap van dit luxepaard is echter het gewicht dat hij meesleept en de automatische versnellingsbak waaraan de V6 is gekoppeld. Deze heeft vijf trappen en schakelt niet altijd even vlotjes waarbij vaak getwijfeld lijkt te worden welke versnelling genomen moet worden. De flippers achter het stuur zijn aardig bedacht maar de bak blijft zich gedragen als een automaat, zo schakelt hij automatisch terug wanneer je in z’n 5 probeert te rijden bij een snelheid van 50 km/h en schakelt hij bij stilstand niet verder op dan z’n tweede verzet. De kleine 1.900 kilo die de Legend mee moet zeulen herbergt vierwielaandrijving waarbij de aandrijfkrachten elektronisch over de voor- en achteras wordt verdeeld en onafhankelijk over het linker- en rechter achterwiel. Een leuk detail daarnaast is dit te volgen is op de boardcomputer tussen de tellers.
Rijden in de Legend past geheel in de lijn der verwachting. Niet spannend, niet sportief maar vooral comfortabel. Het onderstel is bijzonder soepel en bied een hoog niveau van comfort. Verkeersdrempels lijken kiezels en oneffenheden worden voldoende gefilterd. De keerzijde is het overhellen in lange doordraaiers. Het comfortabele onderstel geeft weinig geluid door aan zijn passagiers waarbij de motor zich enkel laat horen wanneer stevig geaccelereerd wordt. De besturing is niet bepaald bedoeld voor sportieve berijders die graag willen weten wat er in de voortrein gebeurt. Deze besturing geeft je namelijk nauwelijks communicatie waarbij de wielen wel voelbaar de gekozen kant op gaan maar we missen de verfijning in de installatie. Voor het comfort perfect, voor de purist een kleine domper.
Tijdens ritjes op de snelweg is de dynamische cruisecontrol een zeer comfortabele uitvinding. Eenmaal ingesteld op 120 km/h doet de kind de was. Enkel sturen is nu nog noodzakelijk, de elektronica doet de rest. Gaat de voorganger 100 km/h rijden, doet deze Honda dat ook. Daarna weer 120km/h ? Geen probleem. Tijdens hevig remmen geeft de elektronica een waarschuwing en trekt de gordels strak voor een mogelijke aanrijding. Onder de 30 km/h slaat het systeem overigens uit en moet men zelf verder reageren. Rijden met de 295pk sterke zescilinder in het vooronder is een genot op zich echter het verbruik is er ook naar; de Legend lust wel een slok. Zo meten wij tijdens de testperiode een verbruik van 1:7 en dat is met de huidige brandstofprijzen in een zure appel bijten tijdens een bezoek aan het tankstation.