Goed team
Kopers van de A3 Cabriolet kunnen kiezen uit vier motoren, allen viercilinders met turbo: de 1.8 TFSI met 160pk, de 2.0 TFSI met 200pk, de 1.9 TDI met 105pk en tot slot de 2.0 TDI met 140pk. Wij gingen op pad met de snelste uitvoering; de 2.0 TFSI. Hij is bovendien uitgevoerd als ‘Ambition’ – met standaard sportonderstel, sportstoelen en 17 inch wielen – en uitgerust met de S-tronic transmissie. Die versnellingsbak, bij Volkswagen bekend als DSG, bestaat simpel gezegd uit twee bakken: een voor de oneven en een voor de even versnellingen. Door snel te switchen van de ene naar de andere bak, kan hij veel sneller schakelen dan een handbak of een gewone automaat. Dat belooft veel goeds!
Gelukkig blijft het niet bij een belofte; hij rijdt écht lekker. De motor, die we kennen van de Golf GTI, heeft niet alleen veel vermogen bij hoge toerentallen, maar ook veel trekkracht onderin. Dat maakt hem tot een sportieve motor, die bovendien prima geschikt is voor dagelijks gebruik. Je hóeft namelijk niet steeds door te trekken in de versnellingen om de gang erin te houden. Als het toch niet kunt laten om even flink gas te geven, dan word je getrakteerd op een jankende motor met een heerlijke turbo-fluit. En dan is het natuurlijk wel zo prettig dat het dak open kan, wat zich in een verbluffende 9 seconden voltrekt. Ter vergelijking: de A3 doet zijn dak sneller open en weer dicht dan de 1 Serie hem alleen opent.
De S-tronic automaat vormt een goed team met de motor, die is namelijk ook sportief én praktisch. In de handmatige stand, waarbij je kunt schakelen met de automaathendel of de flippers achter het stuur, schakelt hij razendsnel op of terug. In de automatische stand schakelt hij bijna onmerkbaar, wat zeer comfortabel is. Helaas is het schakelgedrag niet bepaald ideaal; hij schakelt vroeg op en blijft lang ‘hangen’ in hoge versnellingen, waardoor je regelmatig in de derde versnelling over een rotonde rijdt. Met de automaat in de sportstand is het al een stuk beter, dan rijd je niet zo snel in een hoge versnelling en schakelt hij wat eerder terug.
Dankzij de keuze voor een stoffen kap, is de A3 Cabriolet niet veel zwaarder dan een gewone A3 en dat is weer gunstig voor het rijgedrag. Hij voelt lichtvoetig aan en met het sportonderstel ligt hij strak op de weg, al moet je wel wat comfort inleveren. Helaas is deze auto alleen met voorwielaandrijving leverbaar. Op een droog wegdek is dat niet zo’n probleem, maar in de regen willen de voorwielen nog wel eens doorslippen. Kwestie van goed het stuur vasthouden dus. De besturing is redelijk scherp, maar wel hij stuurt wel wat licht. Nog een minpuntje: door het lage achterruitje en de forse rolbeugels is het zicht naar achteren erg beperkt. Wat vaker in de buitenspiegels kijken is de remedie.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction