Het rijden
Na een draai aan de eerder genoemde draaiknop aan de stuurkolom laat de motor horen dat hij wakker is. Wegrijden gaat heel soepel, het aangrijpingspunt van de koppeling is goed voelbaar en de motor schiet niet direct hoog in de toeren bij de geringste aanraking van het gaspedaal. Schakelen verloopt gladjes en de pook is hoog geplaatst wat de ergonomie ten goede komt. De nieuwe Grand Vitara mag dan wel een terreinauto heten, hij stuurt bijna als een vijfdeurs hatchback. Er zit best wat gevoel in het fijne driespaaks stuur en de 17-inch wielen volgen de bevelen van de bestuurder direct op. Veel directer dan ik had verwacht bij een 4WD. De veerwegen zijn lang, wat voordelig is in het terrein. Op verharde wegen komt deze eigenschap goed van pas bij verkeersdrempels. De Grand Vitara verwerkt deze lekker comfortabel. Het nadeel van de lange veerwegen komt naar voren bij snelle bochten. Hierin wil de auto best wat overhellen, al blijft het binnen de perken. Over de remmen niets dan lof, prima te doseren, een goede vertraging en een fijn pedaalgevoel.
De motor is bij optrekken duidelijk, maar niet irriterend hoorbaar. Het geluid wat hij voortbrengt is ook niet onaangenaam. Op constante snelheden verdwijnt veel geruis naar de achtergrond, ook banden en wind eisen niet de aandacht op. Wel draait de motor bij 100 kilometer per uur al 3.000 toeren, dit is vrij hoog. Snel is de Grand Vitara zeker niet, zelfs de term “vlot” is niet op hem van toepassing. Als je op de invoegstrook te laat bent begonnen met accelereren is het echt nodig om even in z’n 3 door te stomen naar 90 km/h, anders zitten de vrachtwagens op je achterbumper. Laten we wel wezen, in het dagelijkse verkeer is er niets mis met zijn prestaties. Rustig optrekken en comfortabel cruisen gaat perfect. Maar als de bestuurder een ruige bui heeft, heeft hij aan de 2.0-liter zestienklepper niet veel. Soepel is de motor zeker, vijftig in z’n vijf pakt hij probleemloos, maar de vaart komt er pas merkbaar in als de toerenteller de 2.400 toeren is gepasseerd. Overigens is de motor wel vrij soepel opgehangen in zijn rubbers. Vooral als er na van 2 naar 3 geschakeld te hebben weer vlot gas gegeven wordt, kantelt de motor nogal. Op dat moment is er dan ook bijna geen acceleratie voelbaar.