Zware taak
Eén ding is zeker, om de Journey kun je niet heen. Het is een behoorlijk uit de kluiten gewassen kruising tussen een SUV en een MPV die in de markt is gezet als de opvolger van de Chrysler Voyager, alleen de Grand Voyager blijft in productie. Er rust dus een zware last op de schouder van de Journey. Net als in de succesvolle Voyager kunnen zeven personen in deze Dodge plaatsnemen. De auto is bijna vijf meter lang en ruim anderhalve meter breed. Maar daar houdt de vergelijking met zijn neefje (Dodge is immers een zustermerk van Chrysler) wel op. Het is in ieder geval geen brave burgerbak, zoals veel andere MPV’s vaak genoemd worden. De Journey staat op hetzelfde onderstel als de Avenger en de Chrysler Sebring. De imposante neus kennen we al van de Avenger, hij is alleen wat langer.
Wij kregen van de importeur de R/T-uitvoering mee, de meest luxueuze Journey, die voor ruim 43.000 euro van eigenaar verandert. De vanafprijs van deze Dodge, net geen 27.000 euro, is trouwens bijzonder schappelijk voor een auto met deze afmetingen. Bij deze R/T zijn de handgrepen en dakrailing verchroomd en liggen de banden om lekkere, dikke 19 inch velgen. Lopen we verder rond de auto, dan valt de hoge achterzijde op, waardoor het niet al te simpel is om even iets in de laadruimte te schuiven. Daar wordt wel even een beroep op de kracht van degene die tilt gedaan.
Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI
Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line
Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive
Peugeot 5008 1.6 THP GT
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Mazda 5 2.0 CiTD Business