Dacia Sandero 1.4 MPI Ambiance

Pawel Piotrowski - 15 september 2008

Sfeervol goedkoop

Ook het interieur is een slag leuker geworden dan dat van de Logan. Hier is het de ontwerpers beter gelukt om een goede mix van moderne lijnen met simpele kenmerken te creëren. De materialen van het dashboard zijn nog steeds hard, maar het ziet er allemaal wel duidelijk verzorgder uit. Een nette evolutie dus. Erger dan de harde materialen zijn de diverse ergonomische missers, zoals de te laag geplaatste bediening van de verwarming, het relatief slecht afleesbare instrumentarium en het niet verstelbare stuur. Vooral dat laatste zorgt voor een wat vreemde zitpositie. Voor lange bestuurders zit het stuur te ver weg, kleine mensen zitten er weer te dicht op. De vaste plek van het stuur is duidelijk een compromis, dat niet iedereen even goed past. De zitpositie wordt daardoor op onnatuurlijke wijze beïnvloed.

Een ander nadeel voor het zitcomfort zijn de stoelen zelf. Het zijn simpele vlakken bekleed met stof, die eerder wat weg hebben van een matras dan van een ondersteunende stoel. Niet alleen de zijdelingse steun is bedroevend, het lichaam wordt ook op andere plekken te weinig ondersteunt. Dit uit zich na langere ritten in vermoeidheid en een pijnlijke rug. Voor lange afstanden zijn deze voorstoelen gewoon niet geschikt. De achterbank scoort op dit gebied iets beter. Niet qua steun, maar wel qua zitvlak. Dat is duidelijk wat minder soft. Roemenswaardig is de aanwezige interieurruimte, in de Sandero is plek zat voor vier lange Nederlanders of vijf kleinere Roemenen. Dat is ook niet zo vreemd, de auto is als volwaardige reisauto ontwikkelt.

Het meest verrassende aspect van de simpele carrosserielijnen is de verbazingwekkend goede overzichtelijkheid voor een nieuwe auto. De raamlijn is prettig laag waardoor het lijkt alsof je met een aquarium aan het rijden bent. De raamstijlen zitten niet hinderlijk in de weg, ook naar achteren toe is er voldoende zicht. Inparkeren doe je met een vinger in de neus, mede dankzij de beperkte exterieurmaten. Sowieso voelt de Sandero zich meer op zijn gemak in de stad dan op een snelweg, waar hij wat geluidsproductie betreft een hoge keel opzet.

75 pk
112 Nm
161 km/h
13,0 s
7,8 (7) l/100km
165 g/km
G
22%
€ 8.495
€ 11.206
€ 205 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Suzuki Swift 1.3i-16V GLS

  • 2021 - Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • 2013 - Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Lauréate

  • 2013 - Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate

  • 2010 - Dacia Sandero Stepway 1.6 MPI 90