Stoer is het woord
Bij zijn debuut was iedereen erg enthousiast over deze nieuwe Koreaanse SUV. Eindelijk een betaalbare SUV die naast de Hyundai Sante Fe een groot deel van dit segment uit de grond wist te stampen. Sinds die tijd steeg ook de populariteit in dit segment. Niet onterecht, de vanafprijs lag iets boven de 27 mille en was daarbij relatief een koopje. Sinds die tijd is Kia verder gegaan in de ontwikkelingen en heeft vrij snel daarna ook een kleiner model, de Sportage, het licht gezien. Kia heeft hierdoor twee volwaardige SUV’s op de markt waarbij het merk onlangs beide modellen heeft geüpdate. De nieuwe Sorento is al in het wild gespot en laat waarschijnlijk niet lang op zich wachten.
De Sorento is een volwaardige SUV en heeft voldoende in huis om te overleven in zijn klasse. Hij voldoet aan de eisen die men aan dit soort modellen stelt: luxe, comfort, en dikke stoere uitstraling en een klein beetje terreincapaciteiten. Ook een hoge instap staat op menig lijstje bovenaan.
Een kanttekening van de Sorento is zijn huidige prijs. De 2.4-liter is niet meer leverbaar waardoor er alleen een zescilinder benzine leverbaar is, naast de 2.5-liter diesel. De vanafprijs is hierdoor gestegen naar €35.000. Dit is toch een hoop geld en bovendien maar een ‘vanafprijs’. Zo is dit geteste model voorzien van diverse opties wat de prijs opschroeft naar de halve euroton. Deze prijsverhoging kan naar ons idee de Sorento nog wel eens gaan nekken, als je kijkt dat bijvoorbeeld concurrenten als een Chevrolet Captiva voor 31 mille en de Nissan X-Trail zelfs vanaf 28 mille de showroom mag verlaten.
Fotografie: Christian Wesselius
- Ruimtelijk
- Stoer voorkomen
- Nette afwerking
- Veel te stug
- Doods stuurgedrag
- Dorstig