Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

Michel van Breugel - 17 oktober 2008

Kwalitatief top

De nieuwe Ibiza oogt veel stoerder en volwassener dan zijn voorganger. Hij is dan ook 10 centimeter langer geworden. Opvallend is de originele, sierlijke en ook sportieve vormgeving. Het dashboard is uit fraaie materialen samengesteld, die de kwaliteit onderstrepen. En ook in de rest van het interieur zie je het sportieve karakter terug. Bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe driedeurs Ibiza hebben de ontwerpers getracht om de belangrijkste instrumenten zoveel mogelijk naar de bestuurder toe te richten, om in het interieur dezelfde sportiviteit te bewerkstelligen als aan de buitenkant. Dat is zonder meer gelukt, onder andere dankzij de sportieve rijpositie van de bestuurder, waarbij de stoel 22 mm lager is geplaatst t.o.v. vorig model, wat velen zullen bejubelen. Het zitmeubilair verdient overigens nog meer aandacht, de stoelen zitten – zeker in zijn klasse – opmerkelijk goed. Hier is het gewoon weg goed in vertoeven, ook op lange ritten. De verstelbaarheid is matig, maar samen met het verstelbare stuurwiel is een goede zit wel te realiseren.

Ondanks de wijzigingen in het interieur en de lagere daklijn zijn het ruimtelijke gevoel en de praktische bruikbaarheid volledig in stand gebleven. Hoewel Seat ongetwijfeld te maken heeft met strenge boekhouders die de kosten in de gaten houden, oogt het interieur bijzonder fraai. De kunststoffen zijn van een meer dan behoorlijk allooi, het geheel oogt bijzonder degelijk en de afwerking is onberispelijk. We missen wat Zuidelijk temperament, maar stellen ons tevreden met een Duits-degelijk beredeneerde ergonomie. Qua handigheid valt er nog wel wat te verbeteren. De radio laat zich onoverzichtelijk en te omslachtig bedienen. Op de achterbank hebben volwassenen net voldoende zitruimte. Zij zitten echter tamelijk rechtop, door de steile bankleuning. Overigens zijn alle uitvoeringen van de Ibiza SC voorzien van het Easy Entry-systeem, voor een gemakkelijke instap achterin. Achter de achterbank zijn de pluspunten overigens schaarser. De Ibiza slikt weliswaar 17 liter meer dan voorheen, maar 284 liter is niet meer dan normaal in dit segment. Bovendien moet je je boodschappen steeds over de hoge achterbumper tillen.

De Seat Ibiza SC heeft een redelijk uitgebreide standaarduitrusting. Daarnaast heeft Seat een aantal opties ontwikkeld die technologisch zeer geavanceerd zijn en voor de SC optioneel kunnen worden besteld. Naast ESP is Hill Hold Control daar een goed voorbeeld van, waarbij bij het wegrijden op een helling vergemakkelijkt wordt door de rem automatisch twee seconden langer vast te houden. Ook kunnen optioneel mistlampen worden gemonteerd die automatisch inschakelen bij het nemen van een bocht met een snelheid tot 40 km/u, waarbij ze zorgen voor een beter zicht.

85 pk
132 Nm
175 km/h
12,2 s
6,6 (6.2) l/100km
149 g/km
G
22%
€ 13.795
€ 15.795
€ 290 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic

  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima

  • Opel Corsa 1.2i-16V Enjoy

  • Ford Fiesta 1.3i Futura

  • Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

  • Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

  • Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d

  • Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe

  • 2017 - Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

  • 2012 - Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • 2011 - Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport

  • 2008 - Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • 2007 - Seat Ibiza 1.2 12V Selection

  • 2006 - Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation