Het rijden
De Swift die wij reden was uitgerust met de 1.5 liter motor die maximaal 102 pk levert en dat moet toch voldoende zijn voor een auto die nog geen 1000 kg weegt. Wanneer we wegrijden, merken we ook dat de Swift wel weg wil. In combinatie met de soepel schakelende bak kom je zo aardig snel vanuit stilstand in de stroom van het verkeer mee. Uit de fabrieksopgave blijkt ook dat deze Swift in 10 seconden rond op de 100 km/h moet zitten, maar toch is het snelheidsgevoel niet zo groot als de cijfertjes aangeven. Wellicht komt dat door de naar mijn smaak iets te comfortabele afstelling. Wanneer je al op snelheid bent, wil de Swift ook aardig goed versnellen, wat een veilige inhaalactie mogelijk maakt.
Het sportieve uiterlijk doet ook een sportief weggedrag vermoeden. Dat is dan ook ten dele wel zo als we bijvoorbeeld naar de acceleratie kijken, maar de Swift mist toch net dat laatste stukje om écht sportief te rijden. Als bijvoorbeeld de afstelling net wat harder zou zijn en het bochtenwerk net wat scherper, dan zou het allemaal perfect zijn. Overigens wil dit niet zeggen dat het er slecht mee gesteld is, want de Swift redt zich prima op een bochtige dijkje met op- en afritjes, maar hier is het nu juist dat laatste stukje scherpte dat mist om een echte sportieveling te zijn.
Ook de rijgeluiden zijn afgestemd op comfort, want de Swift is opvallend stil, zelfs bij hogere snelheden.