Robuust
We hoeven niet te twijfelen aan het feit dat je met de Grand Cherokee in het terrein geen flater slaat. De Jeep staat hoog op zijn poten en ziet er robuust uit. In de eerste plaats komt dat natuurlijk door de hoekige vormen, maar ook de immense grille draagt hier aan bij. De ronde koplampen geven hem daarentegen weer dat beetje vriendelijkheid mee. Eerder dit jaar onderging de Grand Cherokee al een kleine facelift. Zo kregen de mistlampen aan de voorzijde een minder kwetsbare plek en werd de voorbumper iets gewijzigd.
Wij rijden in de Jeep Grand Cherokee S-Limited, een nieuw model tussen de luxueuze Limited en Overland in. In tegenstelling tot de andere versies ontbreken hier de dakrails, waardoor de Amerikaan lager oogt. Een ander extraatje op deze uitvoering zijn de 18 inch lichtmetalen velgen. Datzelfde geldt voor de donkergetinte ruiten aan de achterzijde van de 4,75 meter lange auto. Ons testmodel is voorzien van de metaalkleur Brilliant Black Pearl, dat erg goed bij deze reus past. Het maakt hem stoer en niet al te opvallend.
De bodemvrijheid tussen de achterzijde van de Jeep en de vaste grond is groot. Logisch, als je door zwaar terrein moet ploeteren dan wil je niet continu met de bodem van de wagen de aarde raken. Daarboven loopt een chromen rand, met daarin de parkeersensoren geïntegreerd. Op de achterklep staat links subtiel weggewerkt dat we met de S-Limited uitvoering te maken hebben. In het derde remlicht zit trouwens de achteruitrijcamera verwerkt, waar we later op terugkomen.