Toch nog een beetje speels
Net als aan de buitenkant is de Ka ook vanbinnen volwassen geworden, hoewel het speelse karakter niet helemaal verloren is gegaan. Zo is onze testauto voorzien van rood/zwart gekleurde stoelbekleding, dat behoorlijk opvalt in combinatie met de kleur wit. Dat wit vinden we trouwens ook als parelmoerlak terug in de deuren, het dashboard en het stuurwiel. Het is een van de zaken die je als koper krijgt van de Ka Titanium. Standaard is de Ford al voorzien van onder andere elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, elektrische portierramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een radio/cd/mp3-speler met zes speakers. Bij de Titanium komt daar onder meer airconditioning, boordcomputer en subwoofer bij.
Verder is het testexemplaar nog uitgerust met een batterij aan extra opties, zoals climate control, verwarmbare voorstoelen en stuurwielbediening. De prijs komt dan uit op net geen 14.000 euro. De stuurwielbediening is trouwens een aanrader. Het is niet alleen erg makkelijk, maar voorkomt ook een hoop gepriegel op de radio zelf. De knoppen daarvan - vooral volume en het zoeken van een radiozender - zijn ronduit klein. Dankzij de aanwezige subwoofer en zes speakers is het geluid in de Ka best goed te noemen. Het dashboard ziet er strak uit, de klokken zijn goed afleesbaar. Deze en de stengels zijn afkomstig van Fiat en vinden we ook terug in de 500 en Panda. Het middenconsole ziet er door de draaibare roosters en het parelmoer speels en tegelijk chique uit. Ook hier valt snel op met welk type Ford we te maken hebben. Onderin het console zit de raambediening - wij hadden die liever in het linkerportier gezien - en de versnellingspook.
De zetels zitten goed, al is wat meer zijdelingse steun best welkom. Ford heeft het interieur van de Ka zo ontworpen dat er voorin veel hoofd- en beenruimte is ontstaan voor de bestuurder en passagier. Vooral de passagier kan de benen ruimschoots kwijt, door het dashboardkastje dat naar voren is gehaald. Wanneer er iemand achterin plaats moet nemen, kan de voorstoel behoorlijk naar voren, waardoor er meer beenruimte ontstaat, al houdt het dan nog niet echt over. Om bij de bagageruimte te komen, moet je de achterklep met de sleutel - draaiend of via afstandsbediening - openen. Dat lijkt op voorhand geen punt, maar in de praktijk valt het tegen. De ruimte slikt 224 liter, bijna veertig liter meer dan de vorige Ka en de huidige Fiat 500. Wanneer je de achterbank naar voren klapt - dat kan ook in delen - kun je 747 liter in de Ka kwijt.