Delta-platform
De Cruze is natuurlijk op zichzelf interessant, maar voor General Motors is het daarnaast nog het eerste model op het nieuwe, zogenaamde delta-platform. Een platform dat ook bij onder andere de komende generatie Opel Astra gebruikt gaat worden. In deze Chevy lijkt het de tests prima te doorstaan. Enkel bij hele heftige koerswisselingen moeten de elektronische hulpmiddelen alle zeilen bijzetten en kunnen dan nog niet voorkomen dat de Cruze wil gaan glijden.
De besturing is naar onze smaak echt te slap. Dat de Cruze niet supersportief hoeft te zijn is duidelijk, maar met een hip voorkomen en de pijlen nadrukkelijk gericht op de Europese markt, verwacht je meer gevoel en een directere reactie. Met name in een lange bocht moet je op snelheid continu blijven zoeken en corrigeren om een prettige lijn te kunnen volgen. Bij lage snelheid is het uiteraard een stuk minder hinderlijk.
Als motorisering hebben we gekozen voor de 1.6, omdat die als instapmotor prijstechnisch in ieder geval interessant is. En hij heeft ons niet teleurgesteld. Hij mag dan wat rumoerig zijn, maar hij voldoet prima. Zowel in de stad, waar je je met de Cruze vlot kan bewegen, als op de snelweg heeft de motor geen moeite met de Cruze. Alleen een heuveltje zorgt nog wel eens voor wat gebrom, waardoor je soms eerder dan verwacht een verzetje terug moet, maar gelukkig ziet Nederland er iets anders uit dan de omgeving van Santander. De 114 pk zal voor de gemiddelde koper van een Cruze voldoende zijn, al is het natuurlijk mogelijk om voor een krachtiger motor te gaan. Voorlopig zijn de 1.8 benzine (141 pk) en een 2.0 diesel (150 pk) de overige leverbare motoren. Alle motoren zijn leverbaar met een handbak met vijf versnellingen. Een automatische zestraps-transmissie is voorbehouden aan de benzineversies.