Assistentie
De nieuwe E puilt werkelijk uit van de nieuwste snufjes, vooral op het gebied van veiligheid. Echte primeurs zitten er niet tussen, maar de combinatie van al deze hulpmiddelen maakt het wel heel bijzonder. Het gaat te ver om ieder assistentiesysteem te beschrijven, de interessantste willen we echter niet onvermeld laten. Attention Assist houdt in de gaten of de bestuurder niet oververmoeid is en waarschuwt deze voordat hij indommelt. Speed Limit Assist kennen we van de 7 Serie en de Insignia, die toont, door de verkeersborden te ‘scannen’, de huidige maximumsnelheid. Distronic Plus grijpt in wanneer de afstand tot de voorligger te klein wordt en het Intelligent Light System past de lichtbundel aan de omstandigheden aan.
Zoals iedere zichzelf respecterende autofabrikant is Mercedes-Benz druk doende met het ‘vergroenen’ van haar modellen. Dit wordt onder andere bereikt dankzij banden met een lage rolweerstand, een dynamo die alleen ingeschakeld wordt wanneer dat gunstig is en een schakelindicator voor alle handgeschakelde uitvoeringen. Deze maatregelen vallen allemaal onder de noemer ‘BlueEFFICIENCY’ en worden toegepast op vrijwel iedere motorisering van de E-Klasse. Een bijzondere vermelding verdient de onderhavige testauto, de 250CDI. Die beschikt over een biturbo dieselmotor met 204pk en 500nm, maar kan – met handbak tenminste - een gemiddeld verbruik realiseren van slechts 5,3 liter per 100km, goed voor een A-label.
2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde
2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition
2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition
2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI
2010 - Mercedes-Benz E63 AMG
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde
2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate
2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI
2008 - Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde