Suzuki Alto 1.0 Exclusive

- 27 april 2009

Stabiel

Het frisse design van de nieuwe Alto is niet alleen mooi, het zorgt ook voor een gunstige stroomlijn (voor de kenner: de Cw-waarde bedraagt 0,30). Tel daarbij op dat het gewicht amper boven de 800kg uitkomt en dat er een uiterst zuinige éénliter motor in het vooronder ligt en je weet dat het met de zuinigheid wel goed zit. Sterker nog: dankzij een verbruik van 4,4 liter per 100km is de Alto de zuinigste in zijn klasse. Dat zorgt niet alleen voor een beter milieu, maar ook voor allerlei belastingvoordelen. We hadden het al even over de korting op houderschapsbelasting en vrijstelling van aanschafbelasting, maar ook aan de zakelijke rijder is gedacht: voor deze auto hoeft slechts 14% bijtelling te worden gerekend.

Enfin, genoeg over het verbruik. Hoe rijdt de nieuwe Alto? Best goed! Waar het vorige model nogal gevoelig was voor zijwind en in de bocht behoorlijk kon overhellen, valt dat bij het nieuwe model alleszins mee. Doordat hij breder is, voelt hij stabieler en groter aan. Het comfort is ook heel redelijk. Met kleine oneffenheden heeft hij weinig moeite. Hoge drempels zijn wel goed te voelen, dat is gezien de korte wielbasis echter geen verrassing. De besturing is nog steeds heel licht, zoals bij vrijwel iedere stadsauto, maar geeft voldoende feedback. Het gaspedaal had wel iets communicatiever mogen zijn. Dat voelt tamelijk gevoelloos aan, waardoor het lastig is het gas te doseren, vooral wanneer je stugge schoenen draagt.

Voor de aandrijving zorgt, zoals gezegd, een zuinige éénlitermotor, die we al kennen van de Suzuki Splash en de Opel Agila. Het is een driecilinder, met een kenmerkend motorgeluid. Bij lage toerentallen klinkt hij wat brommerig, maar verder is de klank heel aardig. Sowieso is er binnenin weinig motorgeluid te horen, dat komt onder andere door de lange versnellingen, waardoor je met constante snelheid weinig toeren nodig hebt. Bij het optrekken is het echter wel aan te raden iets verder door te trekken in de versnellingen, want onderin het toerengebied heeft de driepitter weinig pit. Houd je daar rekening mee, dan is er prima te leven met de 68pk sterke 1.0.

68 pk
90 Nm
155 km/h
14,0 s
5,4 (4.4) l/100km
103 g/km
C
22%
€ 7.999
€ 10.698
€ 196 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Chevrolet Spark 1.0 LS

  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Hyundai i10 1.25i ActiveVersion Cool

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

  • Daihatsu Trevis 1.0

  • Daihatsu Cuore 1.0 Premium

  • Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance