Bijzondere ervaring
Zoals gezegd is de Kangoo Be Bop verkrijgbaar met één benzinemotor, de 1.6 16v met 110pk, en één dieselmotor, de 1.5 dCi. Wij reden met de 1.6 benzine. Een bekende motor, die ook te vinden is in de Clio, Mégane en Laguna. Voor deze auto is het een adequate krachtbron, die schappelijke prestaties levert. De trekkracht bij lage toerentallen valt wat tegen, vroeg opschakelen zit er niet in. Dat schakelen gaat trouwens prima. De transmissie van onze testauto klonk wel wat luidruchtig, maar dat hield waarschijnlijk verband met de maagdelijke kilometerstand, er stond zo’n 100km op de teller. Het stuurgevoel is - zoals we van Renault gewend zijn - niet bepaald direct, maar daardoor wel comfortabel.
Ook comfortabel is het onderstel, dat afkomstig is van de nieuwe Scénic. Ondanks de korte wielbasis is de Be Bop zeker niet stuiterig op slecht wegdek, verkeersdrempels zijn ook met redelijk hoge snelheid te nemen. In bochten merk je een lichte neiging tot overhellen, wat gezien de comfortabele vering en hoge koets geen verrassing mag heten. Tijdens de testrit hebben we uiteraard het dak geopend om eens te ervaren hoe dat is. Met name op de achterbank is dat een bijzondere ervaring. Je hebt dan geen dak boven je hoofd en met de achterruit naar beneden zit je redelijk open. Het echte cabriogevoel blijft echter uit. Omdat je uit de wind zit en meestal ook uit de zon, voelt het meer als een normaal schuifdak.