Comfortabel
De rijeigenschappen van de Citroën zijn het best te omschrijven als comfortabel. Ondanks het gebrek van de fameuze hydropneumatische veerbollen zweeft de C3 Picasso bijna gracieus over het wegdek heen. Dat heeft vooral te maken met de zachte vering die grove oneffenheden simpelweg opslokt. Zelfs hinderlijke dwarsnaden worden door het onderstel goed verwerkt. De keerzijde hiervan is het licht deinende karakter van de koets, vooral de achterzijde heeft wat moeite om na een hobbel weer in de neutrale stand terug te keren. Op zeer slecht - Vlaams - wegdek slaan deze deiningen zelfs om in golfachtige bewegingen, die de communicatie met het wegdek niet echt bevorderen.
Van een typisch Frans karakter is ook de besturing voorzien. De snelheidsafhankelijke bekrachtiging is net wat te sterk. Ondanks de positief opvallende directheid zijn door de afwezige feedback stuurcorrecties af en toe noodzakelijk. Bij lagere snelheden stuurt de C3 Picasso zeer licht en moeiteloos, wat vooral het rangeren in een drukke stad vergemakkelijkt. Met wat minder gemak gaat het schakelen, de vijf versnellingsbak kent een wat hakerige coulisse met lange slagen. Wel is de pook op een prettige hoogte aangebracht. De versnellingen zijn naar onze smaak wat te kort gehouden waardoor de 1.4 viercilinder op constante snelheden veel toeren maakt. Daarnaast missen wij vooral op snelwegtempo een zesde verzet.
Met zijn 95pk en 135Nm is de 1.4 niet te zwak voor de hoge C3 Picasso. Hij komt voldoende goed met het verkeer mee, al is een actieve rijstijl van de bestuurder daarvoor vereist. Zeker tijdens normaal optrekken moet je voor je gevoel wat verder de toeren in klimmen om het achteropkomende verkeer niet te belemmeren. Bij tussenacceleraties wordt duidelijk dat de Citroën beduidend wat trekkracht in de hogere toerenregionen mist en een trage gasrespons heeft. Door deze eigenschappen kan een inhaalmanoeuvre bijvoorbeeld gevaarlijk lang duren. Ondanks de hoge koets en de ruim 1200kg aan ledig gewicht scoort de 1.4 motor een gemiddeld testverbruik van 7,3 liter (1 op 13,7). Dat is een acceptabele halve liter meer dan de fabrieksopgave.
Nissan NOTE 1.6 First NOTE
Daihatsu Materia 1.5 Soul
Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun
Toyota Verso-S 1.3 VVTi Aspiration
Peugeot 1007 1.4 HDi Gentry
Nissan Cube 1.6 ZEN
Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic
Subaru Trezia 1.3 Luxury
Nissan Note 1.4 Life +
Hyundai ix20 1.4i Blue i-Vision
Kia Venga 1.4 CVVT EcoDynamics X-tra