Het interieur
Stoelen met stiksels in alle kleuren van de regenboog laten zien dat Volkswagen deze auto een speels uiterlijk mee wil geven. Heel stijlvol is het misschien niet, maar het is wel hip en dat is waarschijnlijk de bedoeling. De stoelen bieden trouwens erg veel steun – zelfs in scherpe bochten is er steun in overvloed, ze zijn niet te hard en niet te zacht, dus daar is helemaal niets mis mee.
De middenconsole van de Polo is zeer minimalistisch. Een paar draaiknoppen voor de luchtregeling, een paar drukknoppen voor andere zaken en dat is het. Overdaad schaadt, maar zó weinig knoppen zijn ook niet ideaal, want het ziet er zo erg leeg uit. Aan de andere kant, dit is de eenvoudigste uitvoering en aan het plaatje boven de radio te zien, hebben de luxere uitvoeringen een hele rij knoppen extra. Over die lelijke en onprettig te bedienen radio wordt niet geschreven, want dat is Volkswagen niet aan te rekenen.
Uiterst functioneel is het instrumentarium van de Polo. De snelheidsmeter is eenvoudig afleesbaar en de intervallen van de meter zijn logisch en consequent. Ook de toerenteller is simpel en doeltreffend. Precies wat je mag verwachten en niets meer. Dat de snelheidsmeter tot maar liefst 220 km/h loopt is erg optimistisch, gezien de opgegeven topsnelheid van 172 km/h.
Van binnen is de Polo groter dan hij van buiten lijkt te zijn, dus Volkswagen heeft voor een efficiënte indeling gezorgd. Voorin is hij erg ruim, beenruimte is er in overvloed en ook aan hoofdruimte is absoluut geen tekort. Achterin valt de ruimte evenmin tegen. De hoofdruimte is iets minder dan voorin, waardoor je met een lengte van 1.85m nét niet tegen de hemel schuurt. De ruimte tussen achterbank en voorstoelen is heel behoorlijk, met bovengenoemde lengte is het mogelijk om ‘achter jezelf’ te zitten, zonder hierbij een oncomfortabele positie te moeten aannemen.
De bagageruimte bedraagt 270 liter, met neergeklapte achterbank wordt dit uitgebreid tot 1.030. Heel behoorlijk, voor een auto van dit formaat. Ook met de toegankelijkheid is niets mis, er is geen hoge drempel en de vorm van de kofferbak is prima.
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion