Cruiseschip
Met deze technologie bewijst Audi dat ook een krachtpatser als de 3.0 TDI tot een bewonderenswaardige uitstoot in staat is. Met 240pk en 550Nm uit zes cilinders is het namelijk geen kinderachtige diesel, Audi spreekt dan ook niet van een instapmotorisatie. Al bij lage toeren weet de diesel te imponeren door het hoge ledige gewicht van 2375kg schijnbaar moeiteloos in beweging te zetten. Tijdens dit proces selecteert de zestraps transmissie het meest optimale verzet en stuurt quattro de aandrijfkrachten naar het juiste wiel. Dit alles gaat aan de bestuurder volledig voorbij, in een cocon van beangstigende stilte kan men slechts aan de steeds hoger aangewezen cijfers de ingezette acceleratie aflezen.
Dit soevereine gevoel wordt versterkt door de Adaptive Air Suspension, die in de Comfort-modus slechts lichte bewegingen van de koets toelaat. Je zou bijna denken dat door het hoge gewicht van de Q7 alle rimpels uit het asfalt worden gestreken. In de Dynamic-modus verandert dit beeld. De demping wordt straffer en de carrosserie daalt met enkele millimeters, wat ten gevolge heeft dat de Q7 oneffenheden zuiverder doorgeeft. Oncomfortabel kun je het niet noemen, eerder communicatiever. Als bestuurder voel je net wat beter aan wat er onder de auto gaande is, zonder dat de overheersende rust ook maar lichtelijk verstoord word. Abrupte duikbewegingen worden door de adaptieve luchtvering geëlimineerd tot kalme golven. Op constante snelheden zit de motor altijd in een laag toerengebied, zodat de indruk ontstaat met een luxueus cruiseschip onderweg te zijn. Ons testverbruik van 11,1 liter per honderd kilometer is vooral door veel stads- en fileverkeer tot stand gekomen. Een lager gemiddelde lijkt daarom aannemelijk haalbaar.
Voor de koersvastheid zorgt een gepaste weerstand van de snelheidsafhankelijke bekrachtiging. De directheid wordt ook door de snelheid beïnvloed en vergt enige gewenning. Vooral in het begin komt de Q7 daardoor gekunsteld nerveus over. Eenmaal daaraan gewend ga je de afstelling steeds meer waarderen, met geringe handbewegingen manoeuvreer je de kolos als een compacte hatchback door het verkeer heen. Inparkeren is kinderspel, de diverse sensoren worden gezamenlijk met het beeld van de achteruitrijcamera op het MMI beeldscherm weergegeven. Daarmee is zelfs de forse lengte op de centimeter nauwkeurig te schatten. Wie dan toch de gebaande paden verlaat kan de luchtvering in de Offroad of Lift-modus zetten. De bodemspeling kan zo met maximaal 60 millimeter worden verhoogd, waardoor kostbare schade aan de aandrijflijn kan worden voorkomen.