Terugschakelen
Onze Sorento was voorzien van een 2.4 liter grote viercilinder benzinemotor in combinatie met een volledig nieuwe automatische transmissie met zes verzetten. Bij normaal gebruik is die automaat prima en schakelt hij ongemerkt over, maar af en toe merk je dat de bak net even te nerveus geprogrammeerd is. Zeker omdat de motor onder de 2500 toeren vrij zwak is schakelt de automaat vaak terug en voor je gevoel had dat niet gehoeven. Het terugschakelen bij het iets dieper intrappen van het pedaal gaat bovendien nog met een behoorlijke schok gepaard en dat geeft je soms het idee dat de motor en de bak niet echt bij elkaar passen.
Het is niet dat de motor niet krachtig genoeg is, want de Sorento is met deze enige leverbare benzinemotor heus niet traag. Het is ook zeker geen snelle auto, maar veel meer een hele relaxte. De motor moet zoals gezegd behoorlijk in de toeren en dan geeft hij toch een rauwig geluid. Zeker jammer daar de auto in de basis heel stil is. De nieuwe 197 pk sterke diesel past gewoon beter bij het soepele en rustige karakter van de auto, zeker ook omdat de benzinemotor niet zo zuinig is als Kia belooft. De geteste 1 op 9 is zeker niet echt slecht, maar het komt niet in de buurt van de door Kia beloofde 11 kilometer per verbrande liter benzine.