Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography

Jan Westerhof - 12 januari 2010

Disciplinair

Een bijzonder stuk ingenieurswerk is sinds jaar en dag de aandrijfas van de Range Rover. Want een Range Rover mag on-road een buitengewoon comfortabele limousine zijn om een A8 en een S-Klasse naar het leven te staan, off-road moet de Range Rover met verve de concurrentie van Land Cruisers en GL-Klasse’s verslaan. Het Terrain Response is het hoogst haalbare op het gebied van ondergrondadaptatie en biedt vijf verschillende standen voor off-roading. Dit werkt tezamen met de afdalings- en de hellingregeling en de adaptieve demping en wordt bediend in een cluster op het middenconsole waar zich ook de luchtvering en de hoge en de lage gearing in laten stellen. Via het TFT-scherm tussen de meters en het multimediascherm van de audioinstallatie volgt de bestuurder de situatie aan die vier wielen en de aandrijfassen. Tijdens de testperiode was het te glad en sneeuwde het te sterk om de blubber in te gaan, maar een besneeuwde helling of centimeters sneeuw op een bitter slechte ondergrond vormden - natuurlijk - geen enkel obstakel. Onvoorstelbaar hoe de Range Rover twee disciplines als vanzelf weet te verenigen.

On-road ben je namelijk ook heer en meester. Jij dicteert het verkeer en de 5.0 V8 Supercharged legt daarbij een elasticiteit en een voor zichzelf sprekend snelheidsvermogen bloot dat nauwelijks te bevatten is. Door zijn immense stilte en het door een maximumkoppel van 625 Nm dat tussen 2500 en 5500 toeren aanwezig is rijd je op een trekkrachtgolf die invoegen met 160 eerder regel dan uitzondering maakt. Door de rust en kalmte waarmee de motor zich laat gelden heb je dat niet in de gaten. Inhalen wordt intomen, omdat de stoomlocomotief uit Solihull de linkerbaan anders tot onveilig gebied voor de medeweggebruikers verklaart. Als ware het topmodel van de intern L322 genoemde Range Rover vanuit de fabriek al een door Overfinch aangepakte.

510 pk
625 Nm
225 km/h
6,2 s
19,7 (14.9) l/100km
348 g/km
G
22%
€ 135.400
€ 200.475
€ 3.675 / maand
€ 436 - € 499 / kwartaal
    • 2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

    • 2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography

    • 2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

    • 2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue

    • 2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

    • 2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

    • 2011 - Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

    • 2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography

    • 2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

    • 2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE