Intro
Kia’s Cerato is de prijsvechter in de compacte middenklasse. Met een op de Europese smaak afgestemd exterieur én interieur hoopt de Koreaanse fabrikant marktaandeel af te snoepen van de gevestigde orde. De strijd om de particuliere koper en leaser is fel in dit segment, daarom is alleen een goede auto niet voldoende. Een of meerdere ‘Unique Selling Points’ zijn als het ware vereist om een grote schare geïnteresseerden aan te trekken tot het merk. Onder andere het ruimteaanbod en een onveranderd aantrekkelijk prijskaartje zijn de aandachtspunten waarop dit model zal moeten scoren.
Ondanks de niet geringe kwaliteiten van de Cerato, sinds augustus 2004 op de markt, blijven de verkopen wat achter bij de verwachtingen. Benieuwd naar de achterliggende redenen en oorzaken hiervoor zal een uitgebreide rijtest duidelijkheid moeten creëren. Als het aan de fabrikant of leverancier zou liggen, wordt er in ieder geval open kaart gespeeld.