Grand
Het laat zich raden dat het grootste aankoopargument voor een auto als deze de ruimte is. Met een gewone Espace is het wat dat betreft al niet behelpen, maar het adjectief ‘Grand’ in de modelnaam betekent dat de auto met 4,86 meter nog eens 20 cm langer en tevens iets hoger is dan een gewone Espace. Het stuk extra is direct achter de laatste zitrij terug te vinden, maar de rest ervaar je - ook in de gewone Espace - middels royale zitposities voorin en op de tweede zitrij. De grote glasoppervlakken aan de voor-, zij- en bovenkant van de inzittenden versterken dit ruimtelijke gevoel alleen maar. Daarbij zit je op die posities ook nog eens uiterst comfortabel. De halfleren stoelen zijn plezierig zacht, maar wel goed ondersteunend. Naar wens kan op iedere zitplek onafhankelijk de afstand naar voren en de hoek van de rugleuning worden ingesteld. De voorstoelen kennen uiteraard nog meer handmatige verstelmogelijkheden.
De derde zitrij is hier bewust nog niet in genoemd, want ondanks de enorme grootte van de Grand Espace, zijn deze plekken toch echt wel van een andere orde. Met de stoelen an sich is niet zoveel mis, maar de been- en hoofdruimte is toch echt nog te beperkt voor volwassenen. Nu is dit natuurlijk een bekend euvel van zevenzitters, dus in dat perspectief zou je misschien nog wel kunnen zeggen dat de plekken niet heel krap zijn, maar we moeten ook geen illusies opwekken dat zeven volwassenen met gemak een lange rit uit zullen zitten in deze Renault. De bagageruimte is qua volume prima voor elkaar, maar de grote stoelen op de derde zitrij zijn niet mooi weg te klappen, dus die dien je echt thuis te laten voor een superlaadruim.