Peugeot 107 1.0 XS

Pawel Piotrowski - 22 april 2010

Skelter

Menigeen heeft in zijn jeugd veel plezier gehad aan een door spierkracht aangedreven skelter. Met een korte wielbasis en relatief flinke breedte staat zo'n speelgoedvervoermiddel symbool voor de Peugeot 107. Ook deze kenmerkt zich hoofdzakelijk door een goede wendbaarheid en speels rijgedrag. Over korte oneffenheden stuitert de 107 wat bokkig heen, maar het wordt nooit zo oncomfortabel als op een echte skelter zonder vering. Verder ligt de Peugeot lekker op de weg en voelt ook op de snelweg voldoende veilig en stabiel aan. Alleen bij een stevige zijwind heeft de 107 de neiging om te gaan zwabberen, maar dat is niet bepaald buitengewoon in deze klasse. Uiteraard is de stad meer het domein van de 107, daar voelt hij zich als een vis in het water. Dapper snort het licht vernieuwde driecilindertje voor zich uit als je door nauwe en drukke straten rijdt. Met 68 pk en 93 Nm is het geen krachtpatser, maar door het lage gewicht van 775 kg en de soepel en trefzeker schakelende vijfversnellingsbak voelt de 107 best pittig aan. Door de lange overbrengingsverhoudingen heb je in de stad ook genoeg aan de eerste drie verzetten. Op provincie- en rijkswegen kom je eigenlijk pas toe aan het vierde en vijfde verzet. Je haalt er geen hogere snelheden mee, maar het geluidsniveau daalt door het lagere toerental wel tot een prettiger niveau. Natuurlijk is ook het brandstofverbruik erbij gebaat. Zonder noemenswaardige inspanningen behaalden wij een gemiddeld testverbruik van 5,2 liter per 100 kilometer, oftewel een keurige 1 op 19.

68 pk
93 Nm
157 km/h
13,7 s
5,2 (4.5) l/100km
106 g/km
C
22%
€ 8.890
€ 11.580
€ 212 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Hyundai i10 1.2 i-Catcher

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

  • Suzuki Alto 1.0 Exclusive

  • Daihatsu Cuore 1.0 Premium

  • Chevrolet Spark 1.0 LS

  • Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

  • 2007 - Peugeot 107 1.0 XS