Mercedes-Benz E63 AMG

Harold Rolloos - 31 mei 2010

Waanzinnig

De normaal zo comfortabele E-Klasse is door AMG omgetoverd in een heuse beul die voor niets lijkt te wijken. De prestaties zijn indrukwekkend: in slechts 4,5 seconden zit de auto al op honderd kilometer per uur en vanaf daar trekt hij in tien seconden door naar de tweehonderd. Doordat dit testexemplaar voorzien is van het AMG Performance Package ligt de topsnelheid zelfs op driehonderd kilometer per uur.

De besturing is erg direct en zorgt ervoor dat de auto razendsnel reageert op commando's van de bestuurder. Een ander noemenswaardig punt is het drietraps-ESP. Hierdoor kan de berijder zelf kiezen hoe ver hij wil gaan, al blijft veiligheid een belangrijk issue bij de Duitsers. Het sportonderstel - ook hier deed AMG de nodige aanpassingen - is door middel van drie standen (Comfort, Sport en Sport Plus) instelbaar voor een optimaal weggedrag. De Mercedes ligt echt als een blok op de weg.

Aan alles is te merken dat er bij het ontwikkelen van deze auto ongelooflijk goed is nagedacht. Zo ook de automatische transmissie 7G-Tronic, die door AMG werd aangepast en nu als AMG Speedshift MCT door het leven gaat. In plaats van een koppelomvormer wordt er nu gebruik gemaakt van een natte-wegrijkoppeling. Hierdoor schakelt de auto veel sneller en kan de bestuurder door middel van vier standen (Comfort, Sport, Sport Plus en Manual) bepalen hoe hij wil dat de automaat zich gedraagt.

Het resultaat benadert bijna perfectie. Met de nadruk op bijna. In de C-stand reageert de automaat naar onze mening net iets te traag. Als je het gaspedaal intrapt, duurt het ruim twee seconden voor de transmissie drie verzetten terugschakelt. Resultaat is dat je letterlijk tegen de stoel wordt aangedrukt en als een komeet vooruit wordt geschoten. Het gemak waarmee dat gebeurt is echt onvoorstelbaar.

We snappen echter dondersgoed waarom er gekozen is voor de Comfort-standen. Eerder zeiden we namelijk al dat deze E 63 AMG volgens de fabrikant heel geschikt is voor dagelijks gebruik. Hier komt namelijk de ware aard van het (brute) beestje naar boven. In de eerste plaats koop je deze auto om zijn waanzinnige prestaties en het fantastische motorgeluid. Heb je een lange rit voor de boeg? Ook dan is deze Benz een prima reisgenoot. Het is een moderne en vooral comfortabele auto, een prima cruiser dus.

525 pk
630 Nm
300 km/h
4,5 s
onb (12.6) l/100km
295 g/km
G
22%
€ 145.600
€ 190.271
€ 3.488 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

  • 2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition

  • 2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

  • 2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde

  • 2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse CoupĂ© 350 CGI

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • 2008 - Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde