Groter gevoel
Tijdens het rijden is meteen duidelijk waarom we de Polo zo waarderen. Ook de CrossPolo voelt zo vertrouwd en stevig aan. Het woord 'volwassen' is al gebruikt en dat is precies het juiste woord om het gevoel mee te verwoorden. Je krijgt nooit het gevoel in een auto uit de compacte klasse te rijden en om het nog duidelijker te maken: voor sommige mensen zal de Golf overbodig worden. Hij rijdt en stuurt als een grotere auto en de nieuwe 1.2 TSI doet aan dat gevoel lekker mee. Een heerlijk soepel blok, dat de 1.6 16V die hij vervangt meteen uit het geheugen wist. De geblazen 1.2 is veel zuiniger en rijdt vele malen fijner. Altijd ruim voldoende kracht en over de gehele linie maakt hij de CrossPolo ook qua rijden tot een vlotte bak. De zeventraps DSG die in onze testauto zat, is al vaak genoeg geroemd en ook met de 1.2 TSI schakelt hij altijd ongemerkt en zoals je zelf ook zou schakelen. Enig puntje van kritiek is dat de 1.2 TSI met DSG wel érg gretig is: met iets meer gas dan normaal wordt er een paar verzetten terug geschakeld en de CrossPolo schiet er met spinnende bandjes behoorlijk vandoor. Iets teveel van het goede.
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline