Krachtig
Downsizen is in. In de Juke debuteert de 1.6 DIG-T, een direct ingespoten turbomotor met 190 pk en een koppel van 240 Nm. Dit is vooralsnog uniek in het B-segment en daardoor schept het hoge verwachtingen. Onder de 2.000 toeren gebeurt er weinig, maar wanneer de naald boven dat toerental reikt schiet de Juke vooruit. Het is een soepel blok dat erg goed bij het karakter van deze crossover past. Daarentegen is het motorgeluid niet echt bijzonder, hierdoor mis je de snelheidsbeleving in vergelijking met andere turbomotoren. Naast de nieuwe turbomotor reden we ook nog met de bekende 1.5 dCi. Deze 110 pk sterke diesel en laat de Juke door het koppel van 240 Nm vlot van zijn plek komen en blijft opvallend stil. Pas op hogere snelheden laat de krachtbron van zich horen. Standaard is de Juke voorzien van een zesbak, die erg fijn schakelt. Het verwisselen van verzet gaat trefzeker en gepaard met korte slagen.
Ook sturen doet de Juke prettig, hij communiceert heel goed. Het is weliswaar niet superdirect, maar dat past niet bij dit type auto. Eerder kwam het NCDS al ter sprake. Met deze drie standen verandert ook het stuurgedrag. In de sportstand wordt de besturing inderdaad wat zwaarder, maar verschillen tussen de normal- en ecostand zijn nauwelijks merkbaar. Wel merk je in de zuinige stand dat de airco aanzienlijk minder hard blaast om brandstof te besparen. De Juke staat op het platform dat ook gebruikt wordt voor de Note en de Cube. Opvallend is dat bobbels en richels voorin goed voelbaar zijn. In de bochten ontstaat er onderstuur, maar dat is voor een crossover niet heel erg vreemd. Standaard beschikt de Juke over voorwielaandrijving. Wil je per se 4x4, dan kom je uit op de dikste uitvoering met 1.6 turbomotor en CVT. Dat brengt ons gelijk bij de prijzen, want goedkoop is de Juke zeker niet. De instapper - een 117 pk sterke 1.6 benzine zonder turbo - is er voor net geen negentien mille. Dieselen kan vanaf 22.000 euro. De Juke met DIG-T rijd je voor net geen 25.000 euro. Voor de dikke versie met 4x4 moet je ruim 31 mille neertellen, wat geen mals bedrag is voor een auto in het B-segment.