Groene maatregelen
We kunnen de ingenieurs van Porsche in ieder geval niet verwijten dat ze niet hun best hebben gedaan. Want hoewel hij in alle dimensies is gegroeid, is de Cayenne beduidend lichter geworden; afhankelijk van de uitvoering weegt hij 150 tot bijna 200kg minder dan zijn voorganger. Die gewichtsreductie veroorzaakt een sneeuwbal-effect: hij is lichter, daardoor is hij zuiniger en dat zorgt weer voor een belangrijk fiscaal voordeel. Zo verbruikt de geteste Turbo bijna een kwart minder benzine en dat scheelt maar liefst 15.000 euro aan slurptaks, toch zo'n 10% van de aanschafprijs.
Sowieso is de Cayenne een stuk groener geworden. Het nieuwe model is bijvoorbeeld voorzien van een automatische start-stopfunctie, een efficiƫnter injectiesysteem en een zuinige achttraps automaat. Bovendien is de Cayenne Hybrid gelanceerd: een full hybrid SUV met een verbruik van 1 op 12 en groen B-label. Dat Porsche al deze maatregelen neemt, komt niet helemaal uit de lucht vallen. De laatste jaren zijn de verkopen van SUV's steeds meer onder druk komen staan, zowel door de publieke opinie ('asobakken') als door alle ontmoedigende overheidsingrepen zoals de slurptaks. Het is de fabrikanten er dus alles aan gelegen het tij te keren.