Ford Transit Connect T200S 1.8 TDdi 75 pk

Arno Lommers - 26 april 2006

Intro

Simpel en doeltreffend. Deze woorden zullen in verschillende vormen veel terug komen in de eerste bedrijfswagentest in de nog korte, maar desondanks al veel tests omvattende geschiedenis van www.rijtesten.nl. Omdat bedrijfswagens in nóg meer uitvoering wat betreft lengtes en motoren leverbaar zijn dan normale personenwagens om tegemoet te komen aan de wensen van vrachtvervoer beschrijft deze test alleen de geteste versie. Dit is de Ford Transit Connect SWB. Short Wheelbase, korte wielbasis dus. Er is ook nog een Connect leverbaar die in totaal 24,7 cm langer en 16,7 cm hoger is en daardoor 900 liter meer bagage kan bergen. Ook is er verscheidenheid in laadvermogens die uit een lopen van 625 tot 875 kg.
Weer terug bij de testauto, dit is de T200S 1.8 TDdi met 75 pk, de basisdiesel in het programma met een laad vermogen van 625 kg en als optie uitgerust met het “Bestelauto van het jaarpakket” waarin comfortabele uitrustingsitems zijn opgenomen tegen een gereduceerde prijs. Alle prijzen in deze test zijn overigens exclusief BTW en BPM omdat bedrijven deze bedragen, die de grijskenteken auto voor particulieren tegenwoordig zo onaantrekkelijk maken, terug te vorderen zijn bij de belastingdienst.
Er is ook een commonrail-dieselmotor leverbaar met 90 pk of een 115 pk sterke 1.8-benzine.

Een paar regels terug las u iets over bestelauto van het jaar. De Transit Connect heeft inderdaad deze begeerde trofee in de wacht weten te slepen voor 2006. Middels deze test wordt duidelijk of, bijvoorbeeld een koerier, zijn werkdag op een verantwoorde en fijne manier door kan brengen of dat de ARBO-dienst deze auto zal bestempelen als “niet geschikt voor dagelijks gebruik”.
Echte autokenners zullen weten dat Ford de Transit Connect ook als personenauto levert met achterbank onder de naam Tourneo. De dealer had deze niet op voorraad, dus ook om daarom deze keer een “grijze”.
Op de dag van de test kwam het bericht binnen dat binnenkort de bedrijfs- en personenversie een facelift zullen krijgen waarbij geteste direct ingespoten diesel met pensioen wordt gestuurd en er allen commonrails leverbaar zullen zijn.

75 pk
175 Nm
147 km/h
17,1 s
onb (6.3) l/100km
167 g/km
G
22%
€ 9.995
€ 11.595
€ 213 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • 2023 - Ford e-Transit 68 kWh L3H2 Trend

  • 2019 - Ford Transit L3H2 2.0 EcoBlue Hybrid Limited

  • 2006 - Ford Transit T260S 2.2 TDCi 85 pk