Imposante cijfers
De basis van deze zescilinder diesel is een onderblok van Renault. Infiniti heeft dit blok vervolgens verder zelf ontwikkeld. Het resultaat? Dat is 238 pk, een koppel van maar liefst 550 Nm, een acceleratie naar de honderd in acht seconden en een uiteindelijke topsnelheid van 221 kilometer per uur. Geen kinderachtige waarden dus. Infiniti heeft bovendien z'n best gedaan om deze motor niet als een diesel te laten klinken. Bij het accelereren klinkt een rauwe grom en op hogere snelheden verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond. Wat rest is een heerlijke stilte, ideaal voor de langere ritten. Door de golven aan koppel komt er tussen de 2.000 en 3.500 toeren een hoop kracht vrij. Dit gaat gepaard met een flinke duw in de rug en geeft je een heus machtsgevoel. Hou je het gaspedaal ingedrukt, dan klimt de naald van de toerenteller naar 4.500 toeren per minuut voor de zeventrapsautomaat besluit de schakelen naar het volgende verzet. De sportieve grom en rappe acceleratie zijn verslavend, maar drukken tegelijkertijd hun stempel op het verbruik. Tijdens onze testweek kwamen we uit op een gemiddelde van 9,5 liter op honderd kilometer. Voor een diesel met dit vermogen in zo'n auto is dat helemaal niet slecht, maar echt zuinig is het niet. Wat dat betreft blijft Infiniti wat achter bij de Duitse concurrentie.