De XSI
Het grote pluspunt van de 308 GTI is zijn prijs. Voor de dikke 33 mille die de testauto moet opbrengen is zelfs een navigatiesysteem en xenonverlichting aan boord. Bovendien speelt ook de GTI de grote troef van de 308 uit: ruimte. Desalniettemin zijn de eigenschappen die een GTI kenmerken aan boord: de 308 GTI is snel, dynamisch, soms zelfs uitdagend en ziet er dik - lees: bijzonder smaakvol - uit. Het is alleen zo dat de bekendste concurrenten allemaal net even een tandje scherper en sneller presteren. Concluderend maakt dat de 308 GTI nog steeds tot een heerlijk smaakvolle 'hot hatch', maar de benaming GTI gaat iets te ver. Peugeot had beter een andere traditierijke naam kunnen herintroduceren: XSI.
Fotografie: Martijn Koevoets
- Stijlvolle verschijning
- Opzwepende motor
- Neutraal weggedrag met veel grip
- Niet echt een GTI
- Lange slagen pook
- Straf onderstel op korte oneffenheden
Lexus CT 200h Business Line
Nissan Leaf
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport
Mazda 3 2.2 CiTD Business+
Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline