Slot
Suzuki heeft weer een nieuw crossover-concept ontworpen in de vorm van de SX4. Als 2WD ziet hij er wat minder spannend uit dan de 4Grip, maar die is dan ook € 2.700 duurder. Met het weggedrag is het goed gesteld, daarvoor hoef je geen vierwielaandrijver te kopen, maar als je de wildernis in wilt is aandrijving op alle wielen aan te raden.
Ruimte biedt de SX4 voldoende, de prestaties van de 1.6 zijn prima en hij ziet er niet verkeerd uit. De sleutelloze startfunctie is even wennen, en het geluidsniveau bij hoge toeren is aan de hoge kant. Een punt waar Suzuki ook nog eens naar moet kijken is de gevoelloze koppeling en de reactie op bewegingen van het gaspedaal. Maar dit zijn allemaal kleine puntjes van kritiek, voor de rest is het een geslaagde auto.
Concurrenten zijn er in de vorm van de Ford Fusion (vanaf € 14.995) en ook de nieuwe Nissan Note (€ 15.995) komt in de buurt, al zijn deze auto’s niet leverbaar als avontuurlijke 4WD-uitvoering. Maar kijk de prijslijst er maar eens op na, veel auto’s in dit segment met vierwielaandrijving bestaan er (nog) niet. Al zou je natuurlijk de opgetuigde Citroën C3 X-TR en Volkswagen CrossPolo (beide ook alleen met aandrijving voor) nog kunnen meenemen in de vergelijking.
De SX4 is op een euro na leverbaar vanaf veertien mille, maar dat betreft dan de vrij kale 1.5 Base-versie. Voor € 2.200 is er de 1.5 Comfort met airco, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen en spiegels, zijairbags, verbruiksmeter en een leuker aangekleed interieur. Slimmer is het dan om te gaan voor de slechts driehonderd euro duurdere 1600-motor. Naast metallic lak is ESP de enige optie die de fabriek op wens kan monteren voor € 899 op elke uitvoering.
- Leuk uiterlijk
- Fijne stoelen
- Vertrouwd weggedrag
- Ongevoelige koppeling
- Beperkte multifunctionaliteit
- Weinig opties leverbaar