Doorgeslagen?
Na lang de kat uit de boom te hebben gekeken, trad Volkswagen in 2003 met de Touran als één van de laatste grote merken toe tot het midi-MPV-segment. En met succes, want het model heeft het de afgelopen jaren zeer verdienstelijk gedaan. In 2006 kreeg de Touran een tussentijdse opfrisbeurt en onlangs werd 'ie opnieuw gefacelift. Het design sluit nu weer mooi aan op dat van succesmodellen als de Polo en de Golf. Maar daar houdt de overeenkomst met deze modellen niet op. Sterker nog: de meest interessante overeenkomst ligt onder de motorkap. Met de 1.2 TSI uit de Polo en de Golf in het vooronder mag de Touran zich namelijk de enige MPV met 20% bijtelling noemen. Op papier klinkt dat aantrekkelijk, maar is Volkswagen niet een beetje doorgeslagen met downsizing? Wij namen de proef op de som.
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Mazda 5 1.6 ciTD Business
Chevrolet Orlando 1.8 LTZ
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Ford C-Max 1.0 125pk Titanium
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration
Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT
Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack