Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Style

- 26 februari 2011

Vlot vooruit

Met eenzelfde ex- en interieur als de Sharan zijn we nog niet klaar met de overeenkomsten met Volkswagen. Ook de motoren halen de Spanjaarden uit de schappen van de Duitsers. Omdat een V6 tegenwoordig 'not done' is, bestaat het benzineprogramma uit een 150 pk sterke 1.4 TSI en een 2.0 TSI, die 200 pk levert. Voor kilometervreters heeft Seat twee bekende varianten van de 2.0 TDI te bieden: de instapper met 140 pk en de door ons gereden topversie, die met 170 pk aan vermogen en een koppel van 350 Nm ruim voldoende vermogen en souplesse levert om de van zichzelf al 1.700 kg zware Alhambra vlot van z'n plek te laten komen. Al bij lage toerentallen maakt de viercilinder dieselmotor een krachtige en soepele indruk, waardoor de zestraps semi-automatische DSG-transmissie zonder tegensputteren vlot door zijn verzetten schakelt. Juist omdat de motor weinig toeren hoeft te maken om de Alhambra goed vooruit te laten komen, is het jammer dat een zevende versnelling ontbreekt. Op de snelweg draait de motor al snel tussen de 2.500 en 3.000 rpm, terwijl de Seat met veel minder ook goed vooruitkomt. Een extra versnelling zou ook het geluidsniveau en het verbruik verder terugdringen, al scoort de Alhambra ook met zes verzetten een keurig testverbruik van bijna 1 op 15 en blijft de geluidsproductie - zelfs hoger in de toeren - alleszins acceptabel.

170 pk
350 Nm
204 km/h
9,8 s
6,8 (5.9) l/100km
154 g/km
E
22%
€ 34.900
€ 55.325
€ 1.014 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Ford S-MAX 2.2 TDCi Titanium

  • Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Touring

  • Renault Grand Espace 2.0 dCi 150 Dynamique

  • Ford Galaxy 2.0 TDCi Ghia

  • Ford S-MAX 2.0 SCTi Powershift

  • 2015 - Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Style Connect