Aangenaam rustig
Eén van de belangrijkste ingrediënten waaraan de Passat zijn zakelijke successen te danken heeft, ligt onder de motorkap. Lange tijd gold de Passat namelijk als één van de weinige middenklassers met 20% bijtelling. Nu de 20%-bijtellers anno 2011 echter als paddestoelen uit de grond schieten, greep Volkswagen de facelift aan om de 1.6 TDI te finetunen. Vermogen en koppel bleven ongewijzigd, maar een betere geluidsisolatie en een zesde versnelling houden het tegenwoordig aangenaam rustig aan boord, zodat je zonder stemverheffing je zakelijke telefoontjes kunt plegen. Ook het verbruik is, als gevolg van de extra versnelling, fractioneel teruggedrongen. Met een testverbruik van ruim 1 op 19 zou je de Passat non stop naar de mediterrane kust kunnen besturen. Het bijtellingsvoordeel en het lage verbruik hebben echter ook een keerzijde. Het vermogen van 105 pk houdt met een gewicht van anderhalve ton (inclusief bestuurder) namelijk niet over. Om fatsoenlijk met het verkeer mee te komen volstaat het, maar wie zich regelmatig met gezwinde spoed naar een zakelijke relatie begeeft, hunkert al snel naar de grotere vermogensreserves van de tweeliter TDI. Die wordt met 25% bijtelling echter wel weer duurder betaald.
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport
Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo
2020 - Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R
2016 - Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline
2015 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline
2012 - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI
2009 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
2007 - Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
2006 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline