Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 Premium

- 13 mei 2006

Het rijden

De sleutel gaat in het contact, wordt een slagje gedraaid en de motor start. Wow... wat een geluid brengt deze machtige 8-cilinder voort. Stationair maakt de motor een heerlijke zware roffel die veel goeds beloofd voor de rit. Ik zet de automaat in drive en de Mustang rolt rustig weg. Het landschap biedt veel bochtige plattelandsweggetjes en die laten zich prima gebruiken om de auto wat te leren kennen. Met dit soort vermogens is het soms lastig om met een gestaag gangetje te rijden, maar de Mustang doet geen moment zenuwachtig aan en is niet overgevoelig op het gaspedaal.

De auto laat zich lekker sturen. Hij stuurt relatief licht, maar toch wel accuraat. Iedere soepele draaibeweging aan het stuur is doeltreffend, zowel op lage als hoge snelheid. Smalle straatjes waar je tussen de geparkeerde auto's moet zigzaggen zijn geen probleem, ondanks dat je toch het gevoel hebt met 'heel wat auto' op weg te zijn. Het goede zicht rondom levert ook een bijdrage aan het makkelijke manouvreren in kleine ruimtes. Ook met de kap dicht heb je voldoende zicht in alle kijkrichtingen. Weer terug op de bochtige landweggetjes blijkt de Mustang ook bij hogere snelheden even scherp de bochten te kunnen nemen. Mede dankzij een vrij stug onderstel heeft de auto niet de neiging te gaan 'dweilen'. Het is overigens niet dusdanig stug afgesteld zoals je wellicht zou verwachten bij een dergelijk sterke auto. Laat ik het maar Amerikaans sportief noemen: stevig, maar toch nog wat comfort willen geven. Standaard staat de TCS (Traction Control) ingeschakeld, maar wie echt eens even zou willen spelen met de 300 pk op de achterwielen zou deze handmatig uit kunnen zetten.

Dat deze jongen wel raad weet met snelheid dat moge duidelijk zijn. De V8-roffel verzekerde je daar vanaf het begin al van. En dat blijkt ook wanneer de ruimte er is om de auto eens iets te laten zien van zijn kunnen. Met de nadruk op iets, want je hebt continu het gevoel dat het vat nog niet leeg is. Of je nu de oprit van een snelweg neemt om praktisch vanuit stilstand op gang te komen, of je wanneer je al met een flink gangetje gaat, de V8 wil wel. Vanuit stilstand is hij dan ook al 5,7 seconde op de 100 km/h en het laat zich raden dat tussensprintjes ook in gelijkwaardige tijdspannes gelopen zijn. Wanneer de auto zich even op constante (hoge) snelheid voortbeweegt, valt op dat het geluid van de motor best meevalt. Sterker nog: je hoort het amper! En dat is toch wel prettig wanneer je ook eens puur functioneel een groot stuk van A naar B moet afleggen. Moet je dan toch een medeweggebruiker inhalen, dan trap je het gas even in, je voelt de wagen terugschakelen en vrooaarrr.... daar is het heerlijke geluid weer en je wordt als een raket gelanceerd. Als er dan toch een nadeel genoemd moet worden van het rijden met hoge snelheden, dan is het toch de rijwind. En dan bedoel ik natuurlijk het geluid ervan, want dat is toch fors aanwezig ondanks dat de kap stevig dicht zit. Jammer voor die zeldzame stukjes dat je met deze auto rustig zou willen rijden.

300 pk
434 Nm
230 km/h
5,7 s
onb (11.2) l/100km
266 g/km
G
22%
€ 46.900
€ 60.630
€ 1.112 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • 2016 - Ford Mustang GT 5.0 V8

  • 2015 - Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible

  • 2011 - Ford Mustang Boss 302