Subaru Trezia 1.3 Luxury

- 3 augustus 2011

Verrassend ruim

De hoge carrosserie blijkt optimaal benut te zijn, als je plaats hebt genomen op de behoorlijk lekker zittende stoelen in de Trezia. Vanaf het hoofd tot het plafond is genoeg ruimte, zowel voorin als achterin. Doordat de zitpositie behoorlijk rechtop is, heeft Subaru meer leefruimte kunnen creëren in het interieur. Hierdoor kunnen vier volwassenen ruim een plek vinden in de auto. De middelste plek achterin is, door de beperkte breedte van de Trezia, net voldoende voor een klein kind. Ook geheel achterin de auto is, ondanks de ruime zitplaatsen, nog voldoende ruimte voor bagage. Deze kan vergroot of verkleind worden door de achterbankleuning te verstellen. In de gereden Luxury-uitvoering kan daarbij ook de vloerhoogte van de bagageruimte worden aangepast. Deze verstelbare bodem biedt de keuze tussen meer ruimte of een vlakke laadvloer.

Vanaf de bestuurdersstoel heb je uitzicht over een dashboard dat met dezelfde gedachte als de carrosserie is ontworpen: doelmatig en strak. Alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht en deze zijn geordend binnen strakke lijnen. Hoewel de topversie door ons werd getest, ontbreekt een LCD-scherm voor eventuele navigatie en het audiosysteem. Ook ontbreekt elektrische raambediening achter. Ook in het interieur vind je voldoende aflegruimtes. Zo zijn er twee dashboardkastjes, waarvan er één is voorzien van de iPod-aansluiting. Via deze aansluiting met het, simpele doch doeltreffende, audiosysteem kan zowel muziek van de iPod als van een USB-stick worden afgespeeld. Het geluid dat klinkt uit de zes speakers is bijzonder goed en laat zich meten met auto's in hogere segmenten.

In het weinig bijzonder vormgegeven, maar wel keurig afgewerkte interieur valt het stuurwiel op. Het lijkt alsof dit stuurwiel uit een sportief model van Subaru is geleend, met zijn compacte formaat, de afgeplatte onderzijde en de dikke rand. In een auto als deze verwacht je niet een dergelijk stuur, maar omdat het altijd in je handen ligt, is een goede ergonomie hiervan dan zeker prettig.

99 pk
125 Nm
170 km/h
9,8 s
7,9 (5.5) l/100km
127 g/km
E
22%
€ 15.975
€ 18.475
€ 339 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Nissan Note 1.4 Life +

  • Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic

  • Hyundai ix20 1.4i Blue i-Vision

  • Kia Venga 1.4 CVVT EcoDynamics X-tra

  • Toyota Verso-S 1.3 VVTi Aspiration